Balance Bloggen

Læs om arbejdsrelaterede spørgsmål og udfordringer, nye trends, tendenser, stress, trivsel og selvudvikling.

FÅ BLOGINDLÆG
DIREKTE I DIN INDBAKKE

TILMELD DIG HER

STOP arbejdet i tide

Er det din strategi, at når du har travlt på dit arbejde, så giver du den ”en ekstra skalle” både i dag, i morgen og dagen efter og…. For det kan du jo godt…. og at det nok er ventet? Hvem tager sig af dig og lytter til dig, når du er overbelastet og din […]

Find 5 ting du kan lide ved dit arbejde

Vores hjerne er bedst til at huske de dårlige og negative oplevelser. Det er naturligt for de fleste af os at fokusere på det negative, ligesom vi har en tendens til at huske og dele de negative oplevelser mere end de gode og positive. Nogle gange tager det overhånd og vi glemmer helt, at have […]

Hjælp din medarbejder tilbage efter stress

Tilknytningen til arbejdsmarkedet er vigtig Det er bedst for alle, at medarbejdere med stress fortsat arbejder, mens der arbejdes med at reducere stressen, hvis det er muligt – og gerne på nedsat tid. For det kan blive sværere at vende tilbage til arbejdet og opgaverne, hvis først medarbejderen har været sygemeldt gennem længere tid. En […]

Kom godt igang med arbejdsmiljøet, med et konkret overblik

Årshjulet Med årshjulet skaber i systematik i jeres arbejdsmiljøarbejde. Et årshjul er en oversigt over alle planlagte aktiviteter og årligt tilbagevendende begivenheder, der udgør fixpunkter i jeres plan. Årshjulet bruges både, når I planlægger året og når I ønsker at skabe overblik over jeres aktiviteter og dele overblikket med andre. Formål Formålet med årshjulet som […]

Nye krav til håndtering af asbest i arbejdsmiljøet

Er I klar? Efter sommerens opdaterede lovgivning er det vigtigere end nogensinde at sikre, at jeres virksomhed overholder de nye krav til håndtering af asbest, som træder i kraft den 1. januar 2025. For mange virksomheder, især inden for byggeri, industri og VVS, kan dette have en betydelig indvirkning på det daglige arbejde og arbejdsmiljøet. […]

Slip kontrollen og skab trivsel

Trivsel på arbejdspladsen (psykisk arbejdsmiljø) har mere fokus nu end tidligere. Vi er nødt til at se på medarbejderstyrken på en mere nutidig måde. Bruger du energien på at følge op på hvornår medarbejdere møder ind om mandagen og hvornår de stempler ud om fredagen? Vores arbejdskultur har i mange år været præget af faste […]

Gratis arbejdsmiljøafklaring til de første 10!

360 graders arbejdsmiljø screening.

Arbejdstilsynet peger på, at paragraf 12 stadig håndhæves. Her står: ”Hvis arbejdsgiveren ikke selv råder over den nødvendige sagkundskab til at varetage sikkerheds- og sundhedsarbejdet i virksomheden, skal arbejdsgiveren indhente ekstern sagkyndig bistand med henblik på at sikre, at de ansattes arbejdsmiljø til stadighed, er fuldt forsvarligt.” Arbejdstilsynet understregede, at §12 peger direkte på arbejdsmiljørådgivning, […]

Arbejdsrelateret stress får nyt politisk fokus

Jeg faner op Stress og trivsel på arbejdspladserne skal tages alvorligt. Dels arbejder jeg med området som arbejdsmiljørådgiver, og har også løbende medarbejdere og ledere i stressbehandlingsforløb. Jeg ser og oplever udfordringerne tæt på og er vidne til den høje pris det har for alle involverede, når stress rammer arbejdspladsen.Det koster samfundet 55 milliarder kroner […]

At være ramt af stress er flovt – derfor fortæller din kollega dig ikke, om sine stress symptomer

Grundene til at man rammes af stress, kan være mange. Det er ikke altid at signalerne registreres i starten eller man fortæller, hvordan man egentligt har det, før en sygemelding er en realitet. Måske kender du det. Det kommer som et klart lyn, da Henrik pludselig sygemelder sig på ubestemt tid på grund af stress. […]

Kvinder er oftere stressede end mænd

I fredags havde A4 Arbejdsmiljø en relevant artikel med i deres nyhedsbrev, om stress mellem køn og årsag til at kvinder oftere end mænd rammes af stress. Artiklen er skrevet, på baggrund af en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd på baggrund af Arbejdstilsynets nationale overvågning af lønmodtageres arbejdsmiljø. Det oplyses bl.a. at grunden til, at […]

Trænger jeres arbejdsmiljøarbejde til et servicetjek? 🤔

360 graders kontrolhjul

I en travl hverdag kan det være svært at få prioriteret arbejdsmiljøet optimalt i arbejdsmiljøgruppen. Måske mangler I overblikket, har I brug for at afstemme retningen eller kniber det med systematikken? Fortvivl ikke! Vi har udviklet et værktøj der sikrer jer det nødvendige overblik over jeres arbejdsmiljø.Med en 360° risikovurdering kommer vi omkring de allermest […]

Det systematiske arbejdsmiljø strammes op i ny bekendtgørelse

Nyhedsopråb!

Reglerne skal gøre APV’en til et mere aktivt og handlingsorienteret redskab i arbejdsmiljøarbejdet. Samtidig tydeliggøres de eksisterende roller i arbejdsmiljøorganisationen. Det er fortsat arbejdsgiveren, der skal sørge for, at gennemfører APV’en. Arbejdsgiveren skal sørge for, at AMO deltager i hele processen. I virksomheder, hvor der ikke skal oprettes AMO, skal arbejdsgiveren sørge for, at de […]

Fremtidens arbejdsmiljø

Ingen tvivl om at arbejdsmiljøet er i fokus både politisk og ude i virksomhederne. Lovmæssigt ser vigtige forbedringer bl.a. inden for kemi- og asbestområdet, ligesom der også på det psykiske område er kommet nye lovkrav. Men love og krav gør det ikke alene. Det er vigtigt at det bliver omsat til noget praksisnært ude på […]

Arbejdsmiljøet som konkurrenceparameter

Smileys

Det gode arbejdsmiljø ses nu som en konkurrenceparameter. Jobsøgende har fokus på arbejdsmiljøet som en parameter for deres jobvalg, medarbejder sætter i højere grad arbejdsmiljøet på dagsordenen. Ligesom arbejdsmiljøet også ses som en konkurrenceparameter bl.a. i forbindelse med kunder og samarbejdspartneres og andre interessenter. Hvordan vægter I arbejdsmiljøet hos jer? Det går godt for de […]

Kender du §12 i arbejdsmiljøloven?

360 graders arbejdsmiljø screening.

Arbejdstilsynet peger på, at paragraf §12 i arbejdsmiljøloven stadig håndhæves. Den siger: ”Hvis arbejdsgiveren ikke selv råder over den nødvendige sagskundskab til at varetage sikkerheds- og sundhedsarbejdet i virksomheden, skal arbejdsgiveren indhente ekstern sagkyndig bistand med henblik på at sikre, at de ansattes arbejdsmiljø til stadighed, er fuldt forsvarligt.” Arbejdstilsynet understregede, at: ”Den peger direkte […]

Work/life balance

Livsbalance Brænder du lyset i begge ender eller er der balance i dit liv? Sommerferien er over os og er et tidspunkt, hvor vi ofte mærker vores liv lidt ekstra intenst og reflektere over vores liv. Vi er mere sammen med familien og tanker og følelser omkring vores liv generelt, har det med at blusse […]

Sådan får du fokus på de gode ting

Du kender det sikkert. Når du husker tilbage på arbejdsdagen, hvad husker du så bedst? mødet der trak ud i det uendelige, møgfaldet fra en kollega, computeren der gik ned eller printeren der ikke virkede – eller hjælpen fra kollegaen der gjorde, at du nåede din opgave til tiden, eller den gode stemning ved frokostbordet […]

Få en god start på 2023

Måske har I allerede lavet jeres årsdrøftelse eller er godt i gang med den. Årsdrøftelsen er udover at være et lovkrav også en god måde, at se tilbage på året der er gået og tage ved lære af det og kikke frem og være forberedt. Årsdrøftelsen er et godt ledelsesværktøj, til at vurdere om vi […]

Ideer til at gennemføre den årlige arbejdsmiljødrøftelse

Lige nu er vi i gang med en del oplæg/rapporter til den årlige arbejdsmiljødrøftelse hos vores kunder. Til dig vi endnu ikke samarbejder med 😉, vil jeg gerne dele lidt inspiration til dit arbejde med den årlige drøftelse. Den årlige arbejdsmiljødrøftelse er mødet, hvor arbejdsmiljøorganisationen planlægger, hvad der skal ske med virksomhedens arbejdsmiljø det kommende år. […]

Luk ned og nyd sommeren 🌞

Så står sommerferien for døren og jeg glæder mig helt vildt 💪😀. Jeg holder meget af mit arbejde. Jeg har travlt og mange bolde i luften hver dag. Der er meget der skal besluttes og tages stilling til og ikke mindst er der meget, der skal planlægges og ofte skal der arbejdes inde for faste […]

VI HAR TRAVLT💪 – derfor er det længe siden, du har hørt fra mig 🙈

Vi har fået stor succes med AT-Puljen. Den giver rigtig god mening for mange mindre virksomheder og efter at puljen blev udvidet og nu dækker virksomheder med op til 100 medarbejdere, er der blot flere projekter der skal igangsættes. I et projekt skal vi lave APV og trivselsmåling, kortlægning af handlingsplaner samt opfølgning herpå. I […]

Vi er på vej med nyt til dig!

River du dig også i håret, over det arbejde der følger med den lovpligtige kemiske APV? så fortvivl ikke. Vi er med hjælp fra BLIV:DIGITAL puljen og i samarbejde med udviklere hos Holder100 ApS, ved at lave et super effektivt værktøj til håndtering af jeres kemi ⚗️🧪. Du får en nem brugerplatform, der: ·        Giver adgang til […]

Arbejdsmiljøpuljen udvider sin målgruppe

Der er godt nyt fra Arbejdsmiljøpuljen til alle med interesse for arbejdsmiljøet i deres virksomheder! Nu udvider arbejdsmiljøpuljen målgruppen for puljemidlerne, for at nå endnu længere ud. De nye regler træder i kraft allerede 20. april og inkluderer blandt andre, følgende ændringer Private virksomheder med 1-100 ansatte og offentlige p-enheder med mellem 1-50 ansatte kan […]

Nye regler for skærmarbejde på hjemmearbejdspladsen

De nuværende skærmregler i forbindelse med hjemmearbejdspladsen varsles ændret. I dag gælder en række særlige krav, når der indrettes skærmarbejdspladser i eget hjem. Her ser man bl.a. på om arbejdstiden svare til én dag eller mere inden for en normal arbejdsuge. I forbindelse med de nye regler vil arbejdstiden blive fastsat til mere en to […]

Tag dit ansvar – skab fokus på trivsel på arbejdspladsen

Så er der åbent for tilmelding til Lederne arrangmentet – “Leder tag dit ansvar – skab fokus på trivsel på arbejdspladsen” er en kærkommen kending hos Lederne. Kom og skab nye netværk, sug informationerne til dig, hjælp din virksomhed til bedre trivsel og forebyg stress på arbejdspladsen. Vi afholder Lederkonference den 11. maj 2022 i […]

Med Arbejdsmiljøpuljen kan i få dækket 80% af jeres udgifter

I forbindelse med vores næste “Klogere til kaffen ☕ “-oplæg den 9. marts kl. 14-15.30 er det sådan set meget passende, at BFA Industri nu frigiver ny pjece om hvordan man kan og bør udvikle en “psykisk beredskabsplan” til sin virksomhed. Og det giver os en grund til, lige at komme med et opslag mere […]

Vi brugte vores elektroniske APV system ..

.. Til at hjælpe ARJO med at danne sig et indtryk af deres medarbejderes trivsel. Der var ikke langt fra tanke til handling herefter 👍 “Vi er nu godt i gang med Arbejdsmiljøarbejdet og har holdt vores første AMO møde. Endnu en gang tak for det fine arbejde i lagde ned omkring vores APV i […]

Er jeres kemiske produkter sikre at anvende?

Det er vigtigt at se på de kemiske produkter man har i sin virksomhed og forholde sig kritisk til dem. Et af de produkter alle virksomheder i dag har stående er håndsprit, men det er ikke alle desinfektionsmidler der er lige anvendelige og overholder de krav der er stillet til dem. Det kan i nogle […]

Arbejdsmiljørepræsentanter er forskellige

Arbejdsmiljørepræsentanter er forskellige. Når du skal træffe et valg om, hvem du skal vælge til at repræsentere dig i jeres arbejdsmiljøudvalg, hvad vælger du så på baggrund af? Hvad er vigtigt for dig i den sammenhæng? Det er værd at gøre sig overvejelsen, skriver Britta Olsson, direktør og arbejdsmiljørådgiver. Læs debatindlægget fra juni 2021 her. […]

Søg tilskud til forebyggelse af nedslidning og arbejdsulykker

Bliv klogere til kaffen – Søg tilskud til forebyggelse af nedslidning og arbejdsulykker 9. marts 2022 mellem 14-15.30 spritter vi bordene af og holder endnu et klogere til kaffen arrangement – denne gang på Industrivej 6 i Slagelse, hos Cobot Lift. Vi fortæller dig hvordan du kommer i gang med at søge tilskud til forebyggelse […]

Leder tag dit ansvar – skab fokus på trivsel på arbejdspladsen

Så er det tid til at starte vores Lederkonferencer op igen. “Leder tag dit ansvar – skab fokus på trivsel på arbejdspladsen” er en kærkommen kending hos Lederne. Kom og skab nye netværk, sug informationerne til dig, hjælp din virksomhed til bedre trivsel og forebyg stress på arbejdspladsen. Vi afholder Lederkonference den 23. november 2021 […]

Jagten på det gode arbejdsmiljø – puljemidler!

Der er alt at vinde og intet at tabe ved at læse videre – I denne artikel demonstrerer vi nemlig alle fordelene ved, at outsource jeres arbejdsmiljøarbejde til os i jagten på det gode arbejdsmiljø. Kort og godt om arbejdsmiljøpuljen Fra 2021 til og med 2023 uddeles i omegnen af 100 mio. danske kroner pr. […]

Arbejdsmiljøpuljen

Puljen til forebyggelse af nedslidning og arbejdsulykker Søg tilskud til projekter, der forbedrer jeres arbejdsmiljø! Hvis du har en dansk privatejet virksomhed med max 50 fuldtidsansatte, kan du søge om tilskud gennem Arbejdsmiljøpuljen til projekter, der understøtter puljens formål om at forebygge nedslidning og arbejdsulykker. Projektet skal sigte mod at løse eller forebygge en arbejdsmiljømæssigt […]

Afsluttet projekt med gode resultater hos KW-Betonteknik

Fokus på det gode arbejdsmiljø og forebyggelse af stress hos virksomhedens medarbejdere, har givet et løft i trivslen og gjort gamle tabuer til skamme. Bløde værdier er nemlig ikke mindre vigtige som håndværker! sådan lyder det fra KW-Betonteknik, hvor vi lige har sluttet et større projekt støttet af Velliv Foreningen. I artiklen i Sjællandske den […]

Hvilken medarbejdervalgt arbejdsmiljø-repræsentant vil du helst have?

Når du skal træffe et valg om, hvem du skal vælge til at repræsentere dig i jeres arbejdsmiljøudvalg, hvad vælger du så på baggrund af? Hvad er vigtigt for dig i den sammenhæng?   Som arbejdsmiljørådgiver oplever jeg mange forskellige arbejdsmiljørepræsentanter ude omkring Der er dem, der reelt ikke er valgt, men er peget ud […]

Sæt fokus på jeres CSR

Forleden havde jeg en snak med en jobkandidat. Jeg spurgte hvorfor vedkomne havde valgt at søge hos os, og svaret kom med baggrund i vores CSR-profil. Fordi jeg på jeres hjemmeside bl.a. kan se, at I tager ansvar, socialt som miljømæssigt og har fokus på et godt arbejdsmiljø. Jeg kan lide jeres værdier og I […]

Verdensmålene – Vi har også taget stilling

Tror efterhånden at alle har hørt om de 17 Verdensmål, men det er ikke alle der har taget stilling til dem. Mange mener, at det kun er noget, der hører de store virksomheder til, og at det ikke er relevant for os med mindre virksomheder. Vi har nu alligevel valgt at tage stilling og forholde […]

Skab et godt arbejdsmiljø, når du arbejder hjemme

Hjemmearbejdspladsen er ikke et nyt fænomen, selv om mange gennem den senere tid har arbejdet mere hjemmefra end vanligt? Men hvad er egentlig reglerne i forbindelse med hjemmearbejdspladsen? I vores e-kursus kan du som arbejdsgiver eller arbejdsmiljørepræsentant få indblik i de gældende krav og hvordan du som arbejdsgiver er forpligtet. Kurset er også til dig, […]

Kompetencepåbud erstatter rådgivningspåbud

Så kom de længe ventede lempelser ift. påbud fra Arbejdstilsynet. Den nye bekendtgørelse påpeger at man som virksomhed, nu kan anvende en intern kompetent arbejdsmiljøressource eller bruge en ekstern rådgiver, til at løse en given udfordring der måtte blive påvist ved et besøg fra Arbejdstilsynet. Den interne ressource skal iflg. Arbejdstilsynet være en afdeling/team eller […]

Er I sikret mod brand på jeres arbejdsplads?

Hvis ulykke er ude, hvad skal du så sikre dig? • Først og fremmest skal du vide, hvor brandslukkeren er. • Dernæst skal brandslukkeren eller brandtæppe være i god tilstand og kunne klare opgaven. Desværre ser jeg mange brandslukkere ud på arbejdspladsen der giver falsk tryghed, fordi de ikke bliver kontrolleret og efterset efter forskrifterne. […]

Hvad er fejlen her?

Rigtig mange steder møder jeg omhældt håndsprit til ”smart” anden emballage end originalemballagen, men det må man IKKE, det samme gælder alle andre former for kemi. Håndsprit og alt andet kemi skal forblive i den emballage, det kommer i fra producenten, med mindre man bl.a. sikre at: den korrekte mærkning føler med over på den […]

Nye kurser på e-portalen!

Vores kursus-katalog er blevet udvidet! Nyeste kurser på listen omfatter blandt andet “Den gode hjemmearbejdsplads” “Outplacement – Kom godt videre i det nye job” “Stresset Leder” Og ikke mindst “Stresshåndtering for arbejdsmiljø- og tillidsrepræsentanter (2-i-1 kursus)”

Det psykiske arbejdsmiljø

Det psykiske og sociale arbejdsmiljø handler om følelser, trivsel/mistrivsel og arbejdsglæde. Det er med andre ord en lidt mere uhåndgribelig størrelse at arbejde med, for det er ikke nemt at ”læse”, hvad andre mennesker tænker og føler. Måske lægger du ikke så meget mærke til det, eller tænker over om dit arbejdsmiljø er godt eller […]

Coronaprægede arbejdsvilkår er det, der stresser ledere mest

Faldt over denne interessante artikel fra lederne og ingen tvivl om, at Corona påvirker arbejdstrivslen bland ledere ”Hver fjerde af alle lederne føler sig stressede over ændrede arbejdsvilkår som følge af coronakrisen. Ledere har på meget kort tid skulle tilpasse sig nye opgaver og tilegne sig helt nye kompetencer. Det handler både om selve opgaveløsningen, […]

Trivselsprojekt i fuld gang med støtte fra Velliv Foreningen.

Målet kan være det samme i forskellige virksomheder, men vejen dertil skal være forskellig, for ingen virksomheder og medarbejder er ens. Det bedste resultat fås med tilpasset materiale og undervisning, medarbejderinvolvering og en god styregruppe der støtter projektets implementering undervejs. Hos KW Betonteknik i Slagelse arbejder vi med at optimere trivselslen som en integreret del […]

Få viden om hvordan coronakrisen har påvirket trivsel og opgaveløsning

Vil du have værktøjer, tips og tricks og ikke mindst viden, når det drejer sig om Corona vs. beskæftigelse og relationer mellem medarbejder og leder og mellem kollegaer, så kik nærmere på dette link. Her deler projektleder Malene Friis Andersen fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø og hendes team bag, den forskning der er lavet […]

Hvad er et godt arbejdsmiljø?

Arbejdsmiljøet er en fælles betegnelse, for de miljøforhold der skal arbejdes under. Vi kan opdele arbejdsmiljøet i følgende to områder: Fysiske Psykisk/Sociale Langt de fleste af os bruger størstedelen af vores vågne tid på arbejdspladsen. Derfor er det også vigtigt, at man har det godt både fysisk og psykisk/socialt og kan være tryg i de […]

Håndsprit er også kemi

Håndsprit er ikke bare vand. Det er vigtigt at du tager stilling til, hvilken håndsprit du vælger, og at I på arbejdspladsen sørger for den rigtige og nødvendige dokumentation. Håndsprit er kemi og skal håndteres sådan på arbejdspladsen. Vi ser desværre rigtig meget håndsprit på markedet, hvor man ikke kan fremskaffe de påkrævet sikkerhedsdatablade og […]

Nye online kurser til de professionelle håndværkere

Som eneforhandler på Sjælland tilbyder vi nu professionelt udarbejdede e-kurser til nøglepersoner og arbejdsmiljømedarbejdere i jeres virksomhed. Tag kurset online når det passer dig og modtag gyldigt diplom ved gennemført undervisning. Vi tilbyder bl.a. følgende kurser L-AUS (arbejde på eller nær ved elektriske installationer) Arbejdsmiljø og sikkerhed ved svejsning og termisk skæring (varmt arbejde) Stresshåndtering […]

Ny bekendtgørelse sætter fokus på det psykiske arbejdsmiljø

I dag offentliggøres den nye bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø. Bekendtgørelsen gør det tydeligere for arbejdsgivere, ledere og medarbejdere, hvilke regler der gælder for at forebygge problemer i det psykiske arbejdsmiljø. Den nye bekendtgørelse træder i kraft den 1. november og det giver DIG, som arbejdsgiver lige præcis en måned til at forholde dig til de […]

Testpersoner søges!

Jeg har udviklet et e-kursus, der kan hjælpe let til moderat stressede af med stress. Kurset giver også værktøjer til at forbygge alvorlig stresset.  Inden kurset frigives, har vi brug for en række testpersoner Enten er du i målgruppen let til moderat stresset Eller også har du tidligere været i et stressforløb hos mig, og har brug for at blive genopfrisket og måske få […]

Har du fri når du har ferie?

Ofte bliver mailen lige tjekket, telefonen aflyttet eller besvaret og arbejdsopgaver lige håndteret, selv om der egentlig står ferie på kalenderen. Fik du holdt din ferie? Ferien er der hvor vi primært skal give slip, lade op og hente energi og overskud til den tid der kommer efter. Det er et fortjent frikvarter, en pause […]

Gode arbejdsdage

Gode arbejdsdage – når de andre holder ferie Arbejder du – mens de andre holder sommerferie? Mængden af arbejde er måske ikke den samme i disse dage, men din arbejdsindsats mens kollegaerne holder fri er lige så vigtig. Gør arbejdsdagen i denne periode til noget særligt og huske at gør noget for arbejdsglæden, for dig […]

Sommerferie med glæde

Så står sommerferien for døren og jeg glæder mig helt vildt 🙂 Selv om man kan lide sit arbejde trods travlhed og dagligt opnår en masse arbejdsglæde, så kan man godt se frem til en velfortjent sommerferie. En ferie hvor man kan lave noget helt andet og være mere sammen med familie og venner! Det […]

Danmarks mentale sundhedsdag

D. 8. Oktober afholdes Danmarks mentale Sundhedsdag. Vil I sætte fokus på stress og trivsel denne dag og ovenikøbet have mulighed for at gøre det gratis! Vi har fokus på det gode og sunde arbejdsmiljø og arbejder med stress og trivsel på arbejdspladserne. Vi tilbyder jeres arbejdsplads et oplæg eller en workshop alt efter jeres […]

Covid-19 kan nu anmeldes som arbejdsskade

Arbejdstilsynet skriver at Covid-19 nu er kommet på erhvervssygdomsfortegnelsens punkt H. 2 over Infektionssygdomme fra mennesker, fordi det er en sygdom, der opstår som følge af smitte fra menneske til menneske. Det betyder, at du som arbejdsgiver skal sikre, at arbejdsmiljøforholdene gør, at der kan arbejdes sikkerheds og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt, og at der er […]

Vi bruger ikke kemi

Sprit er også Kemi Som arbejdsgiver er du forpligtet til at have styr på jeres kemi i virksomheden, faktisk er der krav om, at I udarbejder en kemisk risikovurdering på den kemi I anvender og fremskaffer opdaterede sikkerhedsdatablade fra leverandøren. Mange virksomheder bruger og anvender ikke kemi i hverdagen og er derfor ikke underlagt kravet, […]

Distanceledelse

I denne coronatid er der mange leder, der udfordres ved at have fået en ny dimension i lederrollen. En rolle som måske ikke er prøvet før og derfor er der ingen erfaring af bygge på eller støtte sig op af. At blive kastet ud en arbejdsopgave, man ikke føler sig klædt på til, kan i […]

Vi åbner klinikken igen!

Med baggrund i regeringens udmelding over weekenden har jeg valgt at åbne klinikken igen, så jeg kan tage mod dig, der har brug for hjælp til stresshåndtering eller andre af livets udfordringer. Åbningen betyder at alle gældende forholdsregler tages, herunder god afstand, ingen fysisk kontakt, håndsprit og rengøring mellem hver klient. Det glæder mig, at […]

Arbejdspladsmiljø i en Coronatid

Verden er en anden og vi må alle lige nu, forholde os til at vores arbejdsdag er blevet en anden. Krisen har store konsekvenser for arbejdsmarked. Mange virksomheder skal pludselig til at arbejde på nye måder, hvor vi bl.a. ser at mange i dag må arbejde hjemmefra, mens andre sidder alene tilbage på arbejdspladsen. Krisen […]

Tidsrøvere

Oplever du som mange andre at der er for få timer i døgnet? Kunne du tænke dig, at det var muligt at tilkøbe flere timer, så bunken af opgaver på skrivebordet kunne fjernes, eller at der var tid til at få afsluttet den kundeopgave du er bagud med? Jeg har selv en presset kalender for […]

Webinar – Husk det gode arbejdsmiljø

– også på afstand Arbejdsmiljøet har i denne tid fået en ny dimension, hvilket betyder at mange virksomheder og medarbejdere lige nu er udfordret i forhold til at få arbejdspladsen til at fungere bedst muligt fysisk og psykisk. Èt er arbejdssituationen lige nu, men der kommer også en tid efter corona, hvor det arbejdsmiljø der […]

Alene på kontoret

Jeg har tidligere skrevet om arbejdsmiljøforholdene for de medarbejdere, der lige nu må arbejde hjemmefra, men for langt de fleste som stadig er på arbejdspladsen tilknyttet det administrative arbejde, gælder langt de fleste forhold også her. Mange sidder alene på kontoret uden tilknytning til kollegaer og omverden. Isolationen gør, at vi fastlåses ved pc’en og […]

Hvilken historie fortæller du?

Indrømmet, i slutningen af først Corona karantæneuge, var jeg godt rystet, angst og skræmt. Fra den ene dag til den anden ændrede verden sig og alt adfærd, arbejde og privat skulle omlægges og finde ind i nye vaner. Alle omkring mig lignede råvildt fanget i lyskeglen fra billygtens skær og ingen steder, havde jeg mulighed […]

Hjemmearbejdspladsen giver smerter

Jeg får i denne tid en del henvendelser om arbejdspladsens indretning, når der er tale om hjemmearbejdspladsen. Mange har før Corona sendte os hjem for at arbejde, haft enkelet arbejdsdage i hjemmet, og der kan en enkelt bærbar pc og en telefon snildt klare opgaven. Men lige nu sidder mange hjemme i en mere permanent […]

Hvad kan vi hjælpe med?

Arbejdsmiljø nu og i fremtiden Ét er hvad der sker lige nu og hvor fokus er på nuværende tidspunkt, men hverdagen kommer igen. For mange vil det opleves som et lyntog, der hurtigt kommer gennem perronen og hvor du hurtigt skal komme med ombord, hvis du vil sikre ikke at miste bagagen på vejen og […]

Undgå stress i denne Coronatid

Så gik den første uge, efter vi fra regeringen fik at vide, at vi skulle ændre vores hverdags- og arbejdsrytmer. Mange rammes af god grund i denne tid af frygten for nu’et og fremtiden. Flere arbejder nu hjemmefra, er isoleret eller på anden vis afskåret fra det, der normalt skaber en tryg hverdag. Hverdagen og […]

Få det bedste ud af situationen

Selv om meget lige nu virker kaotisk og ude af proportioner, så er der også meget positivt at hente i sådan en tid. Vi står alle lige nu, i noget vi ikke har prøvet før og derfor heller ikke har fået med i vores beredskabsplaner ude i virksomhederne. Vi er ikke klædt på til at […]

Corona – hvad er dit ansvar som arbejdsgiver?

En række medarbejdergrupper, fx med kritiske funktioner, kan ikke arbejde hjemme. Her har du som arbejdsgiver ansvar for at kortlægge, om der er risiko for, at de kan blive udsat for smitte med coronavirus fra fx kunder, klienter eller andre medarbejdere. Hvis det er tilfældet, skal du iværksætte foranstaltninger, der så effektivt som muligt kan […]

Hold kontakt

Har du som arbejdsgiver måtte sende dine medarbejder hjem, for at arbejde hjemmefra, er det vigtigt, at du sikrer, at de har de fornødne værktøjer til at udføre arbejdet og også at der afstemmes forventninger ift. arbejdsmængden, arbejdstimer osv.   En hjemsendt medarbejder kan hurtigt føle sig arbejdsmæssigt isoleret og den manglende fysiske kontakt til […]

Er du alene?

“Jeg er jo helt alene på arbejdet. Jeg har ingen at sige godmorgen til, ingen at dele en fødselsdagskage med, ingen at ønske god ferie, ingen at give high five når det går godt og ingen at bede om hjælp hos eller dele udfordringerne med når det mindre godt. Jeg havde ingen at læsse af […]

Hjemmearbejdsplads

Rigtig mange er i disse dagen sendt hjem for at arbejde og det er ikke alle, der har de nødvendige rammer for en hjemmearbejdsplads, så husk at holde pauser, gå en tur (så længe det er muligt 😉), lav nogle nakke/skuldre øvelser og i det hele taget hold kroppen i gang. Mange timer ved en bærbar […]

Sådan forholder vi os til COVID-19 …

Da vi i det daglige er i kontakt med mange virksomheder og herunder medarbejdere, både i den rådgivende rolle og som stressbehandler, er fokus på sikkerheden naturligvis højt prioriteret fra vores side. Vi følger Sundhedsstyrelsens retningslinjer og regeringens anvisninger. Dette indbefatter blandt andet i størst muligt omfang at undgå at have fysisk kontakt og kun afholde […]

Få overblik over arbejdsmiljøopgaverne

Arbejdsmiljøhjulet er et godt ledelsesværktøjArbejdsmiljøhjulet er et visuelt værktøj, der hjælper med at prioritere de arbejdsmiljøområder der skal bruges ressourcer på. Tit ser jeg lister over arbejdsmiljøopgaver, men de bliver ikke prioriteret eller vurderet. De tages bare efterhånden som tiden tillader det og i den rækkefølge de nu engang er kommet på listen. Hvorfor bruge arbejdsmiljøhjulet?Arbejdsmiljøhjulet […]

Tavshed er guld værd – Siger man …

“Tavshed er guld værd – siger man, men det er ikke sandt, for det havde nær taget livet af mig. Jeg sagde ikke noget til nogen, at jeg havde det elendigt, at jeg var bange og var ved at miste mig selv. Jeg tænkte, hvis bare jeg kunne holde facaden og ikke ligge mine kollegaer […]

Særligt fokus på kemi i plast, glas og beton-brancherne

I 2020 er der ekstra fokus på kemi i plast, glas og beton-brancherne. Har du en mindre håndværks-virksomhed? Eller måske en stor produktions-virksomhed? Uanset hvad har du højst sandsynligt produkter der indeholder kemi som skal dokumenteres. Får du besøg af Arbejdstilsynet er kemi og fysisk arbejdsmiljø (sikkerhed) det første der kigges på. For at kunne […]

Inden opstart på arbejdet

– efter en stress-sygemelding Jeg skriver p.t. på en e-bog om det at komme tilbage til arbejdet efter en stress-sygemelding. Du får med dette indlæg en lille bid af den kommende e-bog. Inden du vender tilbage til arbejdet efter en længere stress-sygemelding, er det vigtigt at være afklaret med, hvad årsagen var til at du […]

Brug en time på at ændre dit liv

Sidder du nu tilbagevendt på arbejdet efter en god afslappende ferie, og kan du allerede nu begynde at mærke de første tegn på at stress og mistrivsel, så er det vigtigt, at du får handlet på det. Gik du på juleferie med stressen hængende ud af halsen, trykken for brystet og havde du ikke sovet […]

Sæt et mål der holder

Så er vi ved, at runde af for i år og dette indlæg bliver årets sidste. Du har fået et indlæg hver anden uge genne hele året og efter planen, skulle du have dit sidste blogindlæg i næste uge (tirsdag). Men på tirsdag er jeg sammen med min familie og holder arbejdsfri. Jeg er fortaler […]

Arbejdstilsynet begår færre fejl

Nye tal fra Arbejdsmiljøklagenævnet viser, at på blot fire år er antallet af forkerte afgørelser hos Arbejdstilsynet blevet halveret. Er det fordi, at de tilsynsførende er blevet bedre til at vurderer arbejdsmiljøet ude på arbejdspladserne eller skyldes de fine tal, at normeringen hos Arbejdstilsynet ikke har være tilstrækkelig de seneste år, og at der dermed […]

Annoncering i AM-PRO

Vi har hele tiden gang i mange ting, der støtter op om vores kunder og hjælper med, at gøre arbejdsmiljøarbejdet nemmere og bedre for dem. Vidste du for eksempel at I kan out-source ledelsen af- og store dele af jeres arbejdsmiljøarbejde? Vil I spare tid og ressourcer på, blandt andet jeres arbejdsmiljødokumentation, jeres APV, den […]

Et bæredygtigt arbejdsmiljø

Tager afsæt i den kultur I har i virksomheden. En bæredygtig arbejdsplads tager afsæt i medarbejdernes ve og vel og sikre, en sund og sikker kultur og arbejdsplads. Et bæredygtigt arbejdsmiljø bygger på forudsigelighed og mening. At vi oplever, at vores værdier og styrker kommer i spil og giver os følelsen af engagement. At vi […]

Storrumskontor vs. stillezone

Ny forskning viser at storrumskontorer stresser mere end først antaget. Hvem har ikke prøvet at blive fanget i en andens telefonsamtale, ved at lytte med og måske endda helt uden bevisets selv at være opmærksom på det i nuet. Jeg oplever ofte blandt mine klienter, at støj som telefonsnak er det er støjer og er […]

Ny ALL-IN kunde – Samarbejde

Vi kan nu byde endnu en ny ALL-IN kunde velkommen “i folden” hos Balance. Vi skal op på lakridserne og vi glæder os til samarbejdet med Lakrids By Bülow 🤝😊 Hos Balance ApS brænder vi for det samarbejde, vi har med vores kunder og nyder at se den forskel det kan gøre. Det er vores […]

Dropper du efterårsferien?

Hvis ikke man har skolesøgende børn, er der mange der mener, at det ikke er lige så aktuelt at holde sin efterårsferie. Tidligere undersøgelser fra Krifa viser at hver anden dansker holder sin efterårsferie. Den anden halvdel går på arbejde selv om 35% af dem har brug for at holde ferie, og hver femte har […]

Det ødelægger arbejdskulturen

To-trins plan der ødelægge arbejdskulturen fejltrin der ødelægger ferien for dig og dine medarbejdere Inden længe står efterårsferien for døren. Har du valgt at holder ferie eller kalder du det ferie, men reelt bare arbejder hjemmefra? Hvis du er typen, der når du holder ferie, bruger dagene til at sender og tjekker mails og svare […]