Det ødelægger arbejdskulturen

To-trins plan der ødelægge arbejdskulturen
fejltrin der ødelægger ferien for dig og dine medarbejdere

Inden længe står efterårsferien for døren. Har du valgt at holder ferie eller kalder du det ferie, men reelt bare arbejder hjemmefra?

Hvis du er typen, der når du holder ferie, bruger dagene til at sender og tjekker mails og svare telefonen, så er du ikke gået på ferie, så er det bare ren illusion?

Ledere, der altid er tilgængelige, når de har fri, sender et uheldigt signal til deres medarbejdere og siger indirekte, at de ikke har tillid til, at de kan passe deres arbejde, uden de er til stede.

Du kan ubevidst ødelægge arbejdskulturen i din organisation med denne to-trins plan.
1. Gå på ferie
2. Fortsæt med at være online og arbejde, som om du aldrig er taget afsted

Jeg ser hos mange ledere at denne praksis er helt almindelig. De er ikke offline, når de holder ferie. Samme tendens viser sig i undersøgelsen som YOU GOV har lavet for Lederne her svare 51% af lederne at de arbejder i ferien

Du sender et forkert signal

Hver e-mail du sender, når du er på ferie, eller hvert telefonopkald du laver, er et signal i forhold til jeres virksomhedskultur. Et signal til dine medarbejdere om, at fridage ikke er rigtige fridage. At du ikke stoler på, at de kan klare jobbet uden dig, eller at du viser, at du ikke magter at have styr på de løse ender, inden du går på ferie.

Uanset hvad giver du grobund for stress og mistrivsel i organisationen og en uigennemsigtig kultur.

Vær rollemodel

Hvis du som leder, ikke kan holde fri på ferien, så giver det et signal til medarbejdere om, at de heller ikke kan tillade sig at gøre det.

Gå foran, vær rollemodel og vis vejen for jeres kultur.

Tydelig konsekvens

Mistrivsel og uklar kultur øger stressen i organisationen og ødelægger motivationen. Jeg ser det ofte hos de klienter jeg får ind, som skal have hjælp til stresshåndtering.
Ifølge den nævnte undersøgelse svar 54 pct. af de adspurgte ledere, at deres arbejde i ferien skaber irritation i familien. 51 pct. erkender, at arbejdet i ferien går ud over evnen til at slappe af, og hver tredje leder siger, at arbejdet i ferien “ødelægger min sommerferie/ferien”.

Så konsekvenserne er tydelige og gør det måske lettere, at forbedre arbejdskulturen og reglerne på dette område.

En styrket kultur

Lad os kikke på to-trins planen igen og se, om vi ikke kan revidere den 😉.

1. Gå på ferie.
2. Stol på, at dine medarbejdere kan håndtere deres arbejde, mens du er væk.

Hvad siger du til den?

Hvis du tør vælge denne plan, så kan det være at du opdager helt nye sider at dine medarbejder. De får lov at vise, at de kan tage ansvar, at de kan mere end du og måske dem selv troede, De får lov at prøve nye ting af og blive udfordret på noget de måske ikke har prøvet før.

Det er, når vi får lov at prøve grænser af og lavet noget vi ikke har prøvet før, at vi ”vokser” som mennesker og bliver endnu stærkere og klogere. Det vil måske i sidste enden vise sig at være gavnligt for organisationen og kulturen.

Læse også min blogindlæg ’Har du holdt fri’ og ’Det går over af sig selv’.

God efterårsferie når den byder sig.