Balance Bloggen

Læs om arbejdsrelaterede spørgsmål og udfordringer, nye trends, tendenser, stress, trivsel og selvudvikling.

FÅ BLOGINDLÆG
DIREKTE I DIN INDBAKKE

TILMELD DIG HER

Hvilken historie fortæller du?

Indrømmet, i slutningen af først Corona karantæneuge, var jeg godt rystet, angst og skræmt. Fra den ene dag til den anden ændrede verden sig og alt adfærd, arbejde og privat skulle omlægges og finde ind i nye vaner. Alle omkring mig lignede råvildt fanget i lyskeglen fra billygtens skær og ingen steder, havde jeg mulighed […]

Hjemmearbejdspladsen giver smerter

Jeg får i denne tid en del henvendelser om arbejdspladsens indretning, når der er tale om hjemmearbejdspladsen. Mange har før Corona sendte os hjem for at arbejde, haft enkelet arbejdsdage i hjemmet, og der kan en enkelt bærbar pc og en telefon snildt klare opgaven. Men lige nu sidder mange hjemme i en mere permanent […]

Hvad kan vi hjælpe med?

Arbejdsmiljø nu og i fremtiden Ét er hvad der sker lige nu og hvor fokus er på nuværende tidspunkt, men hverdagen kommer igen. For mange vil det opleves som et lyntog, der hurtigt kommer gennem perronen og hvor du hurtigt skal komme med ombord, hvis du vil sikre ikke at miste bagagen på vejen og […]

Undgå stress i denne Coronatid

Så gik den første uge, efter vi fra regeringen fik at vide, at vi skulle ændre vores hverdags- og arbejdsrytmer. Mange rammes af god grund i denne tid af frygten for nu’et og fremtiden. Flere arbejder nu hjemmefra, er isoleret eller på anden vis afskåret fra det, der normalt skaber en tryg hverdag. Hverdagen og […]

Få det bedste ud af situationen

Selv om meget lige nu virker kaotisk og ude af proportioner, så er der også meget positivt at hente i sådan en tid. Vi står alle lige nu, i noget vi ikke har prøvet før og derfor heller ikke har fået med i vores beredskabsplaner ude i virksomhederne. Vi er ikke klædt på til at […]

Corona – hvad er dit ansvar som arbejdsgiver?

En række medarbejdergrupper, fx med kritiske funktioner, kan ikke arbejde hjemme. Her har du som arbejdsgiver ansvar for at kortlægge, om der er risiko for, at de kan blive udsat for smitte med coronavirus fra fx kunder, klienter eller andre medarbejdere. Hvis det er tilfældet, skal du iværksætte foranstaltninger, der så effektivt som muligt kan […]

Hold kontakt

Har du som arbejdsgiver måtte sende dine medarbejder hjem, for at arbejde hjemmefra, er det vigtigt, at du sikrer, at de har de fornødne værktøjer til at udføre arbejdet og også at der afstemmes forventninger ift. arbejdsmængden, arbejdstimer osv.   En hjemsendt medarbejder kan hurtigt føle sig arbejdsmæssigt isoleret og den manglende fysiske kontakt til […]

Hjemmearbejdsplads

Rigtig mange er i disse dagen sendt hjem for at arbejde og det er ikke alle, der har de nødvendige rammer for en hjemmearbejdsplads, så husk at holde pauser, gå en tur (så længe det er muligt 😉), lav nogle nakke/skuldre øvelser og i det hele taget hold kroppen i gang. Mange timer ved en bærbar […]

Sådan forholder vi os til COVID-19 …

Da vi i det daglige er i kontakt med mange virksomheder og herunder medarbejdere, både i den rådgivende rolle og som stressbehandler, er fokus på sikkerheden naturligvis højt prioriteret fra vores side. Vi følger Sundhedsstyrelsens retningslinjer og regeringens anvisninger. Dette indbefatter blandt andet i størst muligt omfang at undgå at have fysisk kontakt og kun afholde […]

Få overblik over arbejdsmiljøopgaverne

Arbejdsmiljøhjulet er et godt ledelsesværktøjArbejdsmiljøhjulet er et visuelt værktøj, der hjælper med at prioritere de arbejdsmiljøområder der skal bruges ressourcer på. Tit ser jeg lister over arbejdsmiljøopgaver, men de bliver ikke prioriteret eller vurderet. De tages bare efterhånden som tiden tillader det og i den rækkefølge de nu engang er kommet på listen. Hvorfor bruge arbejdsmiljøhjulet?Arbejdsmiljøhjulet […]

Tavshed er guld værd – Siger man …

“Tavshed er guld værd – siger man, men det er ikke sandt, for det havde nær taget livet af mig. Jeg sagde ikke noget til nogen, at jeg havde det elendigt, at jeg var bange og var ved at miste mig selv. Jeg tænkte, hvis bare jeg kunne holde facaden og ikke ligge mine kollegaer […]

Særligt fokus på kemi i plast, glas og beton-brancherne

I 2020 er der ekstra fokus på kemi i plast, glas og beton-brancherne. Har du en mindre håndværks-virksomhed? Eller måske en stor produktions-virksomhed? Uanset hvad har du højst sandsynligt produkter der indeholder kemi som skal dokumenteres. Får du besøg af Arbejdstilsynet er kemi og fysisk arbejdsmiljø (sikkerhed) det første der kigges på. For at kunne […]

Inden opstart på arbejdet

– efter en stress-sygemelding Jeg skriver p.t. på en e-bog om det at komme tilbage til arbejdet efter en stress-sygemelding. Du får med dette indlæg en lille bid af den kommende e-bog. Inden du vender tilbage til arbejdet efter en længere stress-sygemelding, er det vigtigt at være afklaret med, hvad årsagen var til at du […]

Brug en time på at ændre dit liv

Sidder du nu tilbagevendt på arbejdet efter en god afslappende ferie, og kan du allerede nu begynde at mærke de første tegn på at stress og mistrivsel, så er det vigtigt, at du får handlet på det. Gik du på juleferie med stressen hængende ud af halsen, trykken for brystet og havde du ikke sovet […]

Sæt et mål der holder

Så er vi ved, at runde af for i år og dette indlæg bliver årets sidste. Du har fået et indlæg hver anden uge genne hele året og efter planen, skulle du have dit sidste blogindlæg i næste uge (tirsdag). Men på tirsdag er jeg sammen med min familie og holder arbejdsfri. Jeg er fortaler […]

Arbejdstilsynet begår færre fejl

Nye tal fra Arbejdsmiljøklagenævnet viser, at på blot fire år er antallet af forkerte afgørelser hos Arbejdstilsynet blevet halveret. Er det fordi, at de tilsynsførende er blevet bedre til at vurderer arbejdsmiljøet ude på arbejdspladserne eller skyldes de fine tal, at normeringen hos Arbejdstilsynet ikke har være tilstrækkelig de seneste år, og at der dermed […]

Annoncering i AM-PRO

Vi har hele tiden gang i mange ting, der støtter op om vores kunder og hjælper med at gøre arbejdsmiljøarbejdet nemmere og bedre for dem. Vidste du for eksempel at I kan out-source ledelsen af- og store dele af jeres arbejdsmiljøarbejde? Vil I spare tid og ressourcer på, blandt andet jeres arbejdsmiljødokumentation, jeres APV, den […]

Et bæredygtigt arbejdsmiljø

Tager afsæt i den kultur I har i virksomheden. En bæredygtig arbejdsplads tager afsæt i medarbejdernes ve og vel og sikre, en sund og sikker kultur og arbejdsplads. Et bæredygtigt arbejdsmiljø bygger på forudsigelighed og mening. At vi oplever, at vores værdier og styrker kommer i spil og giver os følelsen af engagement. At vi […]

Storrumskontor vs. stillezone

Ny forskning viser at storrumskontorer stresser mere end først antaget. Hvem har ikke prøvet at blive fanget i en andens telefonsamtale, ved at lytte med og måske endda helt uden bevisets selv at være opmærksom på det i nuet. Jeg oplever ofte blandt mine klienter, at støj som telefonsnak er det er støjer og er […]

Ny ALL-IN kunde – Samarbejde

Vi kan nu byde endnu en ny ALL-IN kunde velkommen “i folden” hos Balance. Vi skal op på lakridserne og vi glæder os til samarbejdet med Lakrids By Bülow 🤝😊 Hos Balance ApS brænder vi for det samarbejde, vi har med vores kunder og nyder at se den forskel det kan gøre. Det er vores […]

Dropper du efterårsferien?

Hvis ikke man har skolesøgende børn, er der mange der mener, at det ikke er lige så aktuelt at holde sin efterårsferie. Tidligere undersøgelser fra Krifa viser at hver anden dansker holder sin efterårsferie. Den anden halvdel går på arbejde selv om 35% af dem har brug for at holde ferie, og hver femte har […]

Det ødelægger arbejdskulturen

To-trins plan der ødelægge arbejdskulturen fejltrin der ødelægger ferien for dig og dine medarbejdere Inden længe står efterårsferien for døren. Har du valgt at holder ferie eller kalder du det ferie, men reelt bare arbejder hjemmefra? Hvis du er typen, der når du holder ferie, bruger dagene til at sender og tjekker mails og svare […]

Stress eller udmatningssyndrom

Stress eller udmatningssyndrom Begrebet stress bruges i flæng og gør det svært, for dem der er alvorligt stresset at acceptere, at de er ramt af stress. Hvis man kan bruge udtrykket stresset, om det at stå i kø hos købmanden, så kan det jo ikke også være stress, når man er så fysisk og psykisk […]

Der er stadig lidt tid at løbe på endnu

D. 10. oktober er Danmarks Mentale Sundhedsdag og i den anledning donere Velliv Foreningen penge til 500 arbejdspladser, der vil sætte fokus på mental sundhed ved et arrangement på dagen. Arbejdspladsen kan selv bestemme, hvad arrangementet om mental sundhed skal indeholde. Det kan være et foredrag, en workshop eller en firmaudflugt med fokus på mental […]

Det går over af sig selv

Det går over af sig selv – eller gør det? Høre du til dem, der ofte siger til dig selv og andre; Det går nok over. Jeg skal bare gennem ugen. Når først jeg har holdt ferie, eller når vi først er gennem projektet, så bliver alt godt? Så hører du måske til dem, der […]

Stressfri sommerferie

Står ferien for døren eller er den allerede godt i gang? De fleste af os, forestiller os en afslappende og arbejdsfri periode når vi holder ferie. En ferie hvor vi kan koble helt fra, lave ingen ting og slippe hverdagens bekymringer, planlægning og stress. Men rigtig mange har svært ved at komme helt ned i […]

Smid ikke alt på gulvet

I mange år har det været et lovkrav, at udarbejde arbejdspladsbrugsanvisninger (APB) på den kemi man anvender på virksomheden. Mange tror fejlagtigt, at har man bare sikkerhedsdatabladene fra leverandøren, så har man sin kemi lovmæssigt på plads. Sikkerhedsdatablad vs. Arbejdspladsbrugsanvisning Sikkerhedsdatabladet fortæller grundlæggende om det enkelte produkt i 18 punkter, herunder handelsnavn, kemisk sammensætning, faretegn, […]

Når tid er guld værd

Som virksomhedsleder/-ejer kender du sikkert til, at tiden kan føles knap og der ofte skal prioriteres hårdt, for at få alle ender til at hænge sammen. Men får du hver gang prioriteret rigtigt og er du klar over konsekvensen af dine prioriteringer? Arbejdsmiljøområdet er desværre ofte et af de områder der bliver nedprioriteret, fordi det […]

Arbejdsmiljøhjulet

Et ledelsesværktøj der er med til at skabe overblik Arbejdsmiljøhjulet er et visuelt værktøj der hjælper med at prioritere de arbejdsmiljøområder der skal bruges ressourcer på. Hvorfor bruge arbejdsmiljøhjulet? Hjulet skaber overblik ved at sikre: • Fokus på de relevante arbejdsmiljøområder • Fokus på hvilke områder der skal forbedres • En måde at diskutere fordele […]

Artikel: Arbejdsmiljø på abonnement

“For mange små og mellemstore virksomheder bliver arbejdsmiljøet ofte nedprioriteret, fordi tiden går med den daglige drift, men en abonnementsordning med en professionel arbejdsmiljøkonsulent kan være med til at sikre et godt arbejdsmiljø, som både gavner medarbejderne og bundlinjen..” Dette kan du læse meget mere om i vores indlæg i Politikken fra d. 19/4-2019. Læs den her.

Arbejdsmiljøet i bedring men langt fra mål

I en pressemeddelelse fra Beskæftigelsesministeriet fortæller Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen at arbejdsmiljøet er i bedring, men der er fortsat lagt til det mål, der er sat for 2020. En undersøgelse fra ”Arbejdsmiljø og Helbred 2018” fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA), viser at der er fremgang i arbejdsmiljøet på de danske arbejdspladser. Tallene er […]

Et godt arbejdsmiljø er også en god forretning

Flere undersøgelser bl.a. fra ISSA viser at investering i arbejdsmiljøet kan ses på bundlinjen. Hvad gør I allerede godt i forhold til øget arbejdsmiljø og hvor kunne I gøre det bedre? Et spørgsmål der med fordel kan stilles på ledelsesniveau og i arbejdsmiljøorganisationen. Vi ved alle at et godt arbejdsmiljø øger motivation, effektivitet og produktivitet, […]

Mere uddannelse til arbejdsmiljø-repræsentanterne

Undersøgelser fra FTF og LO viser at arbejdsmiljørepræsentanter ikke bliver tilbudt efteruddannelse. Videnscenter for Arbejdsmiljø skrev i deres nyhedsbrev af d. 8. januar 2018, at arbejdsmiljørepræsentanterne mangler uddannelse. Kun halvdelen af landets arbejdsmiljørepræsentanter får tilbud om efteruddannelse, som de ifølge arbejdsmiljøloven har krav på. Samtidig peger 46 procent af arbejdsmiljørepræsentanterne i undersøgelse på, at mere […]

Så kalder arbejdet igen efter ferien

Overgangen fra en længerevarende ferie som sommer- og juleferie, til en hverdag med vanlige arbejds- og private rutiner, kan føles uinspirerende, tung og trist, men heldigvis kan der gøres noget, så du får en blødere landing.Ferien er slut og arbejdet kalder igen. Måske har du det som rigtig mange andre, en følelse af at de […]

Hvordan er din rolle?

Lever du efter dine grundlæggende værdier og er der en naturlig balance mellem de roller du spiller i dit liv? I forlængelse af sidste blogindlæg, vil jeg fortsætte med begrebet værdi(er). Vil du have en styrepind i dit liv, så du kan undgå for mange udenoms-sejladser, kollisioner eller forlis, må du finde ind til de […]

Hvorfor går du på arbejde?

Forældremøde, ferie, job udfordringer, juleplanlægning… Er det svært at få enderne til at mødes? Vi har så mange muligheder og valg vi skal træffe, at vi nogle gange ”vælter” i dem og helt glemmer de værdier der ligger bag de valg vi træffer. ​ Sæt ord på dine værdier En gammel historie lyder ”to mænd […]

Implementer 10 gode rutiner i din hverdag

Som hjælper dig til at håndtere din stress. Arbejdet har en stor indflydelse i forhold til stress blandt danskerne. Lad ikke stress styre dig, men tag hånd om den inden det er for sent. Stress betegnes i dag som en folkesygdom og tallet af stressramte er stigende. Ingen er tjent med at blive stressramt, det forringer […]

Fortæl hvad vi skal gøre

Ny forskning* viser at arbejdsmiljøstøtten til de små virksomheder, skal være i form af konkret løsningsforslag frem for blot at belyse problemstillingen. Det er det samme billede jeg ser, når jeg møder mine kunder. ​ Ressourcerne er små og ofte er der kun en ejerleder/direktør til at tage sig af det hele, så er det […]

Nyt samarbejde

Balance ApS har valgt at indgå samarbejde med Nordic Health Institute (NHI) NHI samarbejder med pensionskasser/sundhedsforsikringer og andre større organisationer og har frem til nu, primært haft sit fokus på smertebehandling i form af bl.a. fysioterapi m.m. Her over sommeren 2018, har NHI indgået samarbejde med Forebyg Stress, som Balance nu igennem mange år har […]

Jubilæumskampagne

Et 10 års jubilæum skal da fejres ​- Det gør vi ​med et HELT SÆRLIGT TILBUD til alle vores kunder! 10 års jubilæum hos Balance ApS Spar en masse intern tid og lad os lave jeres APV (ArbejdsPladsVurdering) I får: – Tilpasset elektronisk APV-skema uden begrænsningsbrug – Brugermanual – Indledende orienteringsmøde fra 3500,- + moms (Op til 9 […]

Tilegn dig ny viden og undgå stress

Stress skyldes en ubalance mellem krav og ressourcer, som på jobbet kan give sig tilkende i form af tid, kompetencer, konkrete værktøjer eller lignende. For at undgå stress kan vi enten forholde os til kravene, f.eks. ved at skære ned på mængden af arbejdsopgaver, det ansvar vi er pålagt eller selv har taget – eller vi […]

Hvad er psykisk arbejdsmiljø?

Jeg har gennem tiden skrevet en del indlæg omkring psykisk arbejdsmiljø, herunder stress og trivsel på arbejdspladserne men hvad dækker psykisk arbejdsmiljø egentlig over på arbejdspladsen?Der er i virkeligheden tale om en lang række forhold, bl.a. arbejdets organisatoriske og teknologiske betingelser, arbejdets indhold og den måde, arbejdet er tilrettelagt på. Det er også et spørgsmål om […]

Er det mobning eller ej?

Der bliver for tiden talt en del om mobning på arbejdspladserne og jeg har også selv tidligere skrevet om emnet, men hvornår er det mobning? Mobningen har mange ”ansigter” og man ved aldrig hvornår, man selv risikere at stå ansigt til ansigt med problemstillingen. Jeg oplever selv for tiden en ledergruppe på 4, hvor samarbejdet på ingen […]

Sygemeldinger går ud over kollegaerne

I har sikkert selv oplevet det. Ofte er det sådan, at når en medarbejder bliver sygemeldt med stress, så lægger det mange gange pres på alle andre i virksomheden. En tese som nu også er bekræftet gennem en undersøgelse fra YouGov. I min optik er der ingen, der har fortjent at gå ned med stress […]

Kan din lederkappe stadig udvikles og forandres?

I min bog ”Det handler om balance – fokus på stress og selvværd” skriver jeg bl.a. om det at smide offerkåben. Offerkåben er den kåbe vi tager på, når vi får den destruktive følelse af, at være offer for andre. En lignende metafor vil jeg gøre brug af, når jeg her taler om lederrollen. Forestil […]

Vi dør af dårlig ledelse og høj arbejdsmoral

Sådan hedder overskriften på artikel i Ugebrevet A4, hvor psykolog og stifter af Center for Mental Robusthed, Eva Hertz konstaterer, at ikke engang robuste medarbejdere længere kan klare arbejdslivets umulige krav. Jeg har længe tænkt over ordet robusthed og de forhold der ligger i det ord. Jeg oplever at flere og flere oprigtig identificere sig med […]

Som leder skal du gå foran og være rollemodel

Som leder er dit ledelsesmæssige engagement helt uundværlig og nødvendig, idet det strategisk arbejde omkring det psykiske arbejdsmiljø, som skal gennemsyres er en holdnings- og værdiskabende proces i virksomheden. Måden at tilgå strategien omkring det psykiske arbejdsmiljø er at sammenligne med andre udviklings- og forandringsstrategier i virksomheden. Du skal være rollemodel og vise synlig og […]

Nyt projekt for tidligere stressramte

​​Har du været i stressbehandling – enten gennem Balance eller andetsteds? Så kunne vi rigtig godt tænke os din mening om vores nye projekt. Essentielt er projektet et netværk som består af tidligere stressramte i alle aldre, livssituationer og stillingstyper.  Ideen er, at vi samler netværket et antal gange om året, med fokus på at […]

Sundhedscenter for Mental balance

Så er Sundhedscenteret for mental balance en realitet og jeg er blevet klinikejer. Fra 1-10-17 har jeg også lokaler i Korsør, nærmere bestemt på Glasværket. Sundhedscenter for mental balance er et samarbejde med en række dygtige og professionelle behandlere, der alle har fokus på det hele menneske. Lige nu arbejdes der hårdt på at få […]

Tjek hvor farlig jeres kemi er

Fra 1.juni 2017 blev det forbudt at sælge produkter med forældede orange faremærker. De nye rød-hvide faremærker har allerede eksisteret i flere år, men det har i en overgang været tilladt for forhandleren, at sælge ud af produkterne med gammel faremærkning. Som medarbejder Er det vigtigt at sætte sig ind i, hvad faremærkerne på diverse […]

Vi skal ikke blive syge af at arbejde?

Vi har talt om stress og dårligt arbejdsmiljø i mange år, men desværre ser det ikke ud til at den negative udvikling stopper. Flere og flere dansker bliver psykisk overbelastet, en overbelastning som oftest skyldes en kobling af private og erhvervsmæssige udfordringer. En undersøgelse fra det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø viser, at der er sket […]

Er du stærk og omsorgsfuld?

Er du stærk og omsorgsfuld, er du i risikogruppen for at blive ramt af træthedssyndrom. En tilstand som rammer mange med langvarig stress eller anden form for mentale belastninger. For eksempel hvis man har mange arbejdsopgaver eller private begivenheder og gøremål. ​Jeg ser ofte træthedssyndromet som en forlængelse af langvarig stress hos flere af mine […]

Stress er kommet for at blive, eller er det?

At stress kræver mange ressourcer og er omkostningsfuldt for alle parter, er der vist ingen der er i tvivl om, men gør vi noget ved det? Vil du have værktøjer til at reducere stress eller helt undgår det, vil du opnå mere energi og overskud i hverdagen, og opleve at være mere forstående over for […]

Få pladser tilbage

På onsdag d.31-5 afholder jeg sammen to andre, en spændende konference, hvor vi sætter fokus på stress i organisationen og en af de primære stressårsager nemlig mailkulturen, samtidig sætter vi ord på hvordan stress påvirker den enkelt og hvordan vi kan minimere sygefraværdet. Vi har åbent for tilmelding frem til i morgen, så er du […]

Gode kollegaer gør en stor forskel

Jeg hører nogen gange sætningen ’Jeg er sådan en, der ikke kan blive stresset’, sådan troede jeg også det var for mig, inden jeg selv gik ned med stress. Jeg har oplevet flere ledere og medarbejder, der er gået ned med stress, sige: ’det er kommet helt bag på mig, at jeg skulle komme hertil’ […]