Slip kontrollen og skab trivsel

Trivsel på arbejdspladsen (psykisk arbejdsmiljø) har mere fokus nu end tidligere. Vi er nødt til at se på medarbejderstyrken på en mere nutidig måde.

Bruger du energien på at følge op på hvornår medarbejdere møder ind om mandagen og hvornår de stempler ud om fredagen?

Vores arbejdskultur har i mange år været præget af faste møde- og gå-hjem tider, som sikrer at medarbejdere aflægger et aftalt antal arbejdstimer om ugen, og når det går rigtig højt, så indfører vi flekstid, for at vise rummelighed og fleksibilitet.

Men faste arbejdstimer er ikke ensbetydende med god kvalitet og engagement, ligesom flekstid ikke giver den retmæssige fleksibilitet der skaber trivsel og en god arbejdsmiljøkultur der er tiltrækkende og tillokkende for nye medarbejdere og fastholdelse af gode medarbejdere.

En sådan kultur afspejler i højere grad niveauet af tillid til medarbejderne og en fastholdelse af en ufleksibel kultur.

En godt indarbejdet kultur ændres ikke over natten, det tager tid og det første skridt på den rejse, skal tages af ledelsen. Tænk kvalitet frem for kvantitet. Det er kvaliteten af arbejdstimerne der skaber den langvarige succes ikke antallet af timer.

Hvad skaber kvalitet i arbejdstimerne hos jer? Er det f.eks.:

  • Faste – eller fleksible arbejdstider?
  • At man fysisk skal være til stede på arbejdspladsen eller kan man arbejde ud fra andre lokationer?
  • At alle skal arbejde under de samme regler, eller er der plads til, at vi som mennesker er forskellige?
  • Frihed til at medarbejderne godt ved, hvordan opgaverne skal løses, eller skal de ledes med kontrol?
  • Er der andre ting/forhold hos jer, der skaber kvalitet i arbejdstiden?

Vis tillid til at opgaven bliver løst, hvis det modsatte skulle være tilfældet, så følges der op der, evt. ud fra følgende spørgsmål:

  • Hvordan går det?
  • Hvad er udfordringerne?
  • Hvad/hvem kan støtte eller hjælpe dig?
  • Hvad kan jeg gøre?
  • Hvad kan gøre, at vi sammen når de ønskede mål?

Brug som leder, din energi det rigtige sted. Undgå kontrol, vis og skab tillid og tryghed i arbejdet. Prioritér din energi og ressourcer. Tag lederskab og hav indflydelse, der hvor det virkelig har en betydning.