Kom godt igang med arbejdsmiljøet, med et konkret overblik

Årshjulet

Med årshjulet skaber i systematik i jeres arbejdsmiljøarbejde.

Et årshjul er en oversigt over alle planlagte aktiviteter og årligt tilbagevendende begivenheder, der udgør fixpunkter i jeres plan. Årshjulet bruges både, når I planlægger året og når I ønsker at skabe overblik over jeres aktiviteter og dele overblikket med andre.

Formål

Formålet med årshjulet som værktøjet er, at I holder fokus på jeres arbejdsmiljøindsats og får fulgt op på jeres aktiviteter. Årshjulet sikrer, at I både tilgodeser driften og det strategiske arbejde, så I kan være på forkant. Det hjælper jer med at fokusere på de langsigtede perspektiver i jeres handleplan og skabe jer et godt og nødvendigt overblik. Samtidig synliggør I arbejdsmiljøarbejdet overfor resten af organisationen.’

Sådan gør I

Et årshjul er individuelt fra virksomhed til virksomhed, derfor skal I tilpasse årshjulet, så det matcher jer, hvad I har fokus på og hvornår der afholdes AMO-møder osv. I kan synkronisere årshjulet med andre processer og aktiviteter i virksomheden bl.a. budgetplanlægning m.m.

Print årshjulet og hæng det op. Så bliver I jævnligt mindet om årets aktiviteter og samtidig kan I orientere øvrige medarbejdere, så de på forhånd kan være aktive og bliver inddraget i det der kommer. Opdatér løbende årshjulet så I sikrer, at det fortsat er opdateret og aktuelt.

Ved udarbejdelse af jeres årshjul, skal I overveje følgende:

  • Hvilken platform/skabelon skal vi bruge til vores årshjul?
  • Hvordan gør vi årshjulet synligt for alle?
  • Hvordan inddrager vi løbende kollegaernes arbejdsmiljøperspektiv og engagement i de indsatser, hvor det er nødvendigt?
  • Hvordan sikres den løbende fremdrift af handleplaner?
  • Hvad er vigtigt for os, at årshjulet skal vise og støtte os i, i forbindelse med arbejdsmiljøarbejdet? Er det kun alle de faste gentagende aktiviteter, eller skal der også være plads til, at løbende aktiviteter tilføres?
  • Hvordan kan årshjulet bruges til at gøre status på samarbejdet i AMO?

Hjælp jer selv til at holde fast i de planlagte aktiviteter. Sæt en reminder i jeres kalender, så I er på forkant med planen og kan planlægge uden om aktiviteten, så I undgår at tilsidesætte dit arbejdsmiljøarbejdet!

Mange ”ansigter”

Hos Balance bruger vi Excel og laver en oversigt i tabelform, så der løbende kan tilpasses og vi har styr på revisionerne. Derudover sikrer vores metode også, at der også påskrives en ansvarlig for den konkrete opgave. Da vi arbejder i samme dokumenter som vores kunder, er det nemlig vigtigt for os, at vi har en platform der er nem at arbejde i for alle parter. Et årshjul kan udføres på mange måder og I kan uden tvivl finde forskellige udkast på nettet – Men hvis I nu bare gerne vil hurtigt igang, så kan I bruge denne skabelon.

Har I brug for hjælp til AM arbejdet, herunder ex. at få udarbejdet et årshjul, så skriv til os via kontaktformularen eller ring på 2162 1176 og få en uforpligtende snak.