Balance Bloggen

Læs om arbejdsrelaterede spørgsmål og udfordringer, nye trends, tendenser, stress, trivsel og selvudvikling.

FÅ BLOGINDLÆG
DIREKTE I DIN INDBAKKE

TILMELD DIG HER

Der er stadig lidt tid at løbe på endnu

D. 10. oktober er Danmarks Mentale Sundhedsdag og i den anledning donere Velliv Foreningen penge til 500 arbejdspladser, der vil sætte fokus på mental sundhed ved et arrangement på dagen. Arbejdspladsen kan selv bestemme, hvad arrangementet om mental sundhed skal indeholde. Det kan være et foredrag, en workshop eller en firmaudflugt med fokus på mental […]

Det går over af sig selv

Det går over af sig selv – eller gør det? Høre du til dem, der ofte siger til dig selv og andre; Det går nok over. Jeg skal bare gennem ugen. Når først jeg har holdt ferie, eller når vi først er gennem projektet, så bliver alt godt? Så hører du måske til dem, der […]

Stressfri sommerferie

Står ferien for døren eller er den allerede godt i gang? De fleste af os, forestiller os en afslappende og arbejdsfri periode når vi holder ferie. En ferie hvor vi kan koble helt fra, lave ingen ting og slippe hverdagens bekymringer, planlægning og stress. Men rigtig mange har svært ved at komme helt ned i […]

Smid ikke alt på gulvet

I mange år har det været et lovkrav, at udarbejde arbejdspladsbrugsanvisninger (APB) på den kemi man anvender på virksomheden. Mange tror fejlagtigt, at har man bare sikkerhedsdatabladene fra leverandøren, så har man sin kemi lovmæssigt på plads. Sikkerhedsdatablad vs. Arbejdspladsbrugsanvisning Sikkerhedsdatabladet fortæller grundlæggende om det enkelte produkt i 18 punkter, herunder handelsnavn, kemisk sammensætning, faretegn, […]

Når tid er guld værd

Som virksomhedsleder/-ejer kender du sikkert til, at tiden kan føles knap og der ofte skal prioriteres hårdt, for at få alle ender til at hænge sammen. Men får du hver gang prioriteret rigtigt og er du klar over konsekvensen af dine prioriteringer? Arbejdsmiljøområdet er desværre ofte et af de områder der bliver nedprioriteret, fordi det […]

Arbejdsmiljøhjulet

Et ledelsesværktøj der er med til at skabe overblik Arbejdsmiljøhjulet er et visuelt værktøj der hjælper med at prioritere de arbejdsmiljøområder der skal bruges ressourcer på. Hvorfor bruge arbejdsmiljøhjulet? Hjulet skaber overblik ved at sikre: • Fokus på de relevante arbejdsmiljøområder • Fokus på hvilke områder der skal forbedres • En måde at diskutere fordele […]

Artikel: Arbejdsmiljø på abonnement

“For mange små og mellemstore virksomheder bliver arbejdsmiljøet ofte nedprioriteret, fordi tiden går med den daglige drift, men en abonnementsordning med en professionel arbejdsmiljøkonsulent kan være med til at sikre et godt arbejdsmiljø, som både gavner medarbejderne og bundlinjen..” Dette kan du læse meget mere om i vores indlæg i Politikken fra d. 19/4-2019. Læs den her.

Arbejdsmiljøet i bedring men langt fra mål

I en pressemeddelelse fra Beskæftigelsesministeriet fortæller Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen at arbejdsmiljøet er i bedring, men der er fortsat lagt til det mål, der er sat for 2020. En undersøgelse fra ”Arbejdsmiljø og Helbred 2018” fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA), viser at der er fremgang i arbejdsmiljøet på de danske arbejdspladser. Tallene er […]

Et godt arbejdsmiljø er også en god forretning

Flere undersøgelser bl.a. fra ISSA viser at investering i arbejdsmiljøet kan ses på bundlinjen. Hvad gør I allerede godt i forhold til øget arbejdsmiljø og hvor kunne I gøre det bedre? Et spørgsmål der med fordel kan stilles på ledelsesniveau og i arbejdsmiljøorganisationen. Vi ved alle at et godt arbejdsmiljø øger motivation, effektivitet og produktivitet, […]

Mere uddannelse til arbejdsmiljø-repræsentanterne

Undersøgelser fra FTF og LO viser at arbejdsmiljørepræsentanter ikke bliver tilbudt efteruddannelse. Videnscenter for Arbejdsmiljø skrev i deres nyhedsbrev af d. 8. januar 2018, at arbejdsmiljørepræsentanterne mangler uddannelse. Kun halvdelen af landets arbejdsmiljørepræsentanter får tilbud om efteruddannelse, som de ifølge arbejdsmiljøloven har krav på. Samtidig peger 46 procent af arbejdsmiljørepræsentanterne i undersøgelse på, at mere […]

Så kalder arbejdet igen efter ferien

Overgangen fra en længerevarende ferie som sommer- og juleferie, til en hverdag med vanlige arbejds- og private rutiner, kan føles uinspirerende, tung og trist, men heldigvis kan der gøres noget, så du får en blødere landing.Ferien er slut og arbejdet kalder igen. Måske har du det som rigtig mange andre, en følelse af at de […]

Hvordan er din rolle?

Lever du efter dine grundlæggende værdier og er der en naturlig balance mellem de roller du spiller i dit liv? I forlængelse af sidste blogindlæg, vil jeg fortsætte med begrebet værdi(er). Vil du have en styrepind i dit liv, så du kan undgå for mange udenoms-sejladser, kollisioner eller forlis, må du finde ind til de […]

Hvorfor går du på arbejde?

Forældremøde, ferie, job udfordringer, juleplanlægning… Er det svært at få enderne til at mødes? Vi har så mange muligheder og valg vi skal træffe, at vi nogle gange ”vælter” i dem og helt glemmer de værdier der ligger bag de valg vi træffer. ​ Sæt ord på dine værdier En gammel historie lyder ”to mænd […]

Implementer 10 gode rutiner i din hverdag

Som hjælper dig til at håndtere din stress. Arbejdet har en stor indflydelse i forhold til stress blandt danskerne. Lad ikke stress styre dig, men tag hånd om den inden det er for sent. Stress betegnes i dag som en folkesygdom og tallet af stressramte er stigende. Ingen er tjent med at blive stressramt, det forringer […]

Nyt samarbejde

Balance ApS har valgt at indgå samarbejde med Nordic Health Institute (NHI) NHI samarbejder med pensionskasser/sundhedsforsikringer og andre større organisationer og har frem til nu, primært haft sit fokus på smertebehandling i form af bl.a. fysioterapi m.m. Her over sommeren 2018, har NHI indgået samarbejde med Forebyg Stress, som Balance nu igennem mange år har […]

Jubilæumskampagne

Et 10 års jubilæum skal da fejres ​- Det gør vi ​med et HELT SÆRLIGT TILBUD til alle vores kunder! 10 års jubilæum hos Balance ApS Spar en masse intern tid og lad os lave jeres APV (ArbejdsPladsVurdering) I får: – Tilpasset elektronisk APV-skema uden begrænsningsbrug – Brugermanual – Indledende orienteringsmøde fra 3500,- + moms (Op til 9 […]

Tilegn dig ny viden og undgå stress

Stress skyldes en ubalance mellem krav og ressourcer, som på jobbet kan give sig tilkende i form af tid, kompetencer, konkrete værktøjer eller lignende. For at undgå stress kan vi enten forholde os til kravene, f.eks. ved at skære ned på mængden af arbejdsopgaver, det ansvar vi er pålagt eller selv har taget – eller vi […]

Hvad er psykisk arbejdsmiljø?

Jeg har gennem tiden skrevet en del indlæg omkring psykisk arbejdsmiljø, herunder stress og trivsel på arbejdspladserne men hvad dækker psykisk arbejdsmiljø egentlig over på arbejdspladsen?Der er i virkeligheden tale om en lang række forhold, bl.a. arbejdets organisatoriske og teknologiske betingelser, arbejdets indhold og den måde, arbejdet er tilrettelagt på. Det er også et spørgsmål om […]

Er det mobning eller ej?

Der bliver for tiden talt en del om mobning på arbejdspladserne og jeg har også selv tidligere skrevet om emnet, men hvornår er det mobning? Mobningen har mange ”ansigter” og man ved aldrig hvornår, man selv risikere at stå ansigt til ansigt med problemstillingen. Jeg oplever selv for tiden en ledergruppe på 4, hvor samarbejdet på ingen […]

Sygemeldinger går ud over kollegaerne

I har sikkert selv oplevet det. Ofte er det sådan, at når en medarbejder bliver sygemeldt med stress, så lægger det mange gange pres på alle andre i virksomheden. En tese som nu også er bekræftet gennem en undersøgelse fra YouGov. I min optik er der ingen, der har fortjent at gå ned med stress […]

Kan din lederkappe stadig udvikles og forandres?

I min bog ”Det handler om balance – fokus på stress og selvværd” skriver jeg bl.a. om det at smide offerkåben. Offerkåben er den kåbe vi tager på, når vi får den destruktive følelse af, at være offer for andre. En lignende metafor vil jeg gøre brug af, når jeg her taler om lederrollen. Forestil […]

Vi dør af dårlig ledelse og høj arbejdsmoral

Sådan hedder overskriften på artikel i Ugebrevet A4, hvor psykolog og stifter af Center for Mental Robusthed, Eva Hertz konstaterer, at ikke engang robuste medarbejdere længere kan klare arbejdslivets umulige krav. Jeg har længe tænkt over ordet robusthed og de forhold der ligger i det ord. Jeg oplever at flere og flere oprigtig identificere sig med […]

Som leder skal du gå foran og være rollemodel

Som leder er dit ledelsesmæssige engagement helt uundværlig og nødvendig, idet det strategisk arbejde omkring det psykiske arbejdsmiljø, som skal gennemsyres er en holdnings- og værdiskabende proces i virksomheden. Måden at tilgå strategien omkring det psykiske arbejdsmiljø er at sammenligne med andre udviklings- og forandringsstrategier i virksomheden. Du skal være rollemodel og vise synlig og […]

Nyt projekt for tidligere stressramte

​​Har du været i stressbehandling – enten gennem Balance eller andetsteds? Så kunne vi rigtig godt tænke os din mening om vores nye projekt. Essentielt er projektet et netværk som består af tidligere stressramte i alle aldre, livssituationer og stillingstyper.  Ideen er, at vi samler netværket et antal gange om året, med fokus på at […]

Sundhedscenter for Mental balance

Så er Sundhedscenteret for mental balance en realitet og jeg er blevet klinikejer. Fra 1-10-17 har jeg også lokaler i Korsør, nærmere bestemt på Glasværket. Sundhedscenter for mental balance er et samarbejde med en række dygtige og professionelle behandlere, der alle har fokus på det hele menneske. Lige nu arbejdes der hårdt på at få […]

Tjek hvor farlig jeres kemi er

Fra 1.juni 2017 blev det forbudt at sælge produkter med forældede orange faremærker. De nye rød-hvide faremærker har allerede eksisteret i flere år, men det har i en overgang været tilladt for forhandleren, at sælge ud af produkterne med gammel faremærkning. Som medarbejder Er det vigtigt at sætte sig ind i, hvad faremærkerne på diverse […]

Vi skal ikke blive syge af at arbejde?

Vi har talt om stress og dårligt arbejdsmiljø i mange år, men desværre ser det ikke ud til at den negative udvikling stopper. Flere og flere dansker bliver psykisk overbelastet, en overbelastning som oftest skyldes en kobling af private og erhvervsmæssige udfordringer. En undersøgelse fra det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø viser, at der er sket […]

Er du stærk og omsorgsfuld?

Er du stærk og omsorgsfuld, er du i risikogruppen for at blive ramt af træthedssyndrom. En tilstand som rammer mange med langvarig stress eller anden form for mentale belastninger. For eksempel hvis man har mange arbejdsopgaver eller private begivenheder og gøremål. ​Jeg ser ofte træthedssyndromet som en forlængelse af langvarig stress hos flere af mine […]

Stress er kommet for at blive, eller er det?

At stress kræver mange ressourcer og er omkostningsfuldt for alle parter, er der vist ingen der er i tvivl om, men gør vi noget ved det? Vil du have værktøjer til at reducere stress eller helt undgår det, vil du opnå mere energi og overskud i hverdagen, og opleve at være mere forstående over for […]

Få pladser tilbage

På onsdag d.31-5 afholder jeg sammen to andre, en spændende konference, hvor vi sætter fokus på stress i organisationen og en af de primære stressårsager nemlig mailkulturen, samtidig sætter vi ord på hvordan stress påvirker den enkelt og hvordan vi kan minimere sygefraværdet. Vi har åbent for tilmelding frem til i morgen, så er du […]

Gode kollegaer gør en stor forskel

Jeg hører nogen gange sætningen ’Jeg er sådan en, der ikke kan blive stresset’, sådan troede jeg også det var for mig, inden jeg selv gik ned med stress. Jeg har oplevet flere ledere og medarbejder, der er gået ned med stress, sige: ’det er kommet helt bag på mig, at jeg skulle komme hertil’ […]

Undgå at blive smittet

Udfordr den dårlig stemning på arbejdspladsen, hvis du møder den – undgå at løbe med den Oplever du brokkende kollegaer, så skal du passe på, for negativitet, brokkeri og dårligt humør smitter. Brokkehoveder finder vi alle steder, både på arbejdspladsen og i privatlivet, og en negativ energi kan hurtigt blive som en smittende virus og […]

Træn dig fri af stress

Læste forleden en artikel i bladet ’i form’, der gik under overskriften ’Sådan træner du dig fri af stress’. Nu kan man også i TV se reklamer for et specifikt træningscenter, hvor fokus går på træning, for at lægge afstand til stressen på arbejdet. Træning er uden tvivl en god måde at forebygge stress og […]

Støt som leder

Som leder har du ansvaret for at forebygge og håndtere stress, både ift. til teamet, afdelingen og den enkelte medarbejder. Du er samtidig også ambassadør for virksomheden og skal repræsentere ledelsens beslutninger videre ud i organisationen. Det er også vigtigt at du som leder holder ledelsen orienteret om, hvordan det står til ift. stress og […]

Mobning på arbejdspladsen kan føre til stress

Desværre støder jeg oftere på medarbejder der på grund af mobning på arbejdspladsen rammes af stress. En situation jeg finder helt uacceptabel og alene føre tilbage til ledelsen. Det er ofte svært at finde en entydig årsag til mobning på arbejdspladsen men uklar organisering af arbejdet, uklare roller og rollekonflikter, øget arbejdsmængde, stress og generel […]

Sænk sygefraværet og hæv bundlinjen

CSR og social ansvarlighed er mere end blot sundhedsordninger og sundhedsfremmende foranstaltninger, Med det rette fokus er der målbare fordele hermed, men det afhænger af ledelsen og viljen til at sejre. Iflg. statistikkerne menes 12-15% af alle dansker på arbejdsmarked at have alvorlig stresset.  Samlet 1,5 millioner fraværsdage pr. år pga. stress, men det er […]

Undgå at blive smittet

Stress er en af de tilstande der smitter allermest, fordi det handler om følelser mennesker imellem, hvilket forskningen nu også viser. Efterhånden er der flere der bliver opmærksom på den smittende effekt af stress, som kan sprede sig lynhurtigt i en organisation. Når jeg får en stressramt medarbejder i samtale, viser det sig meget ofte, […]

Sæt stress på dagsordenen og fokus på omstillingsparatheden

Fleksibilitet og omstillingsparathed er kompetencer, der i høj grad noget der efterspørges mere og mere på arbejdspladsen. Jeg var ude og holde oplæg om stress i en mellemstor virksomhed forleden og der kom det frem, som så mange gang før hos andre af de virksomheder jeg besøger, at presset var stort, fordi man hele tiden […]

CSR er også for små virksomheder?

Hvor stor skal virksomhede være før CSR kan være aktuelt? Min påstand er at alle typer og størrelser virksomhede kan have gavn af at arbejde med CSR. Hvad betyder CSR? Corporate Social Responsibility eller med andre ord virksomhedens sociale- og samfundsmæssige ansvar. CSR som en del af forretningen. FForretningsdrevet samfundsansvar handler om at fokusere sin […]

Gallafest og prisuddeling

Så fik vi fejret de flotte prisvindere ved den årlige store gallafest. Det var en forrygende aften i godt selskab, storslået rammer og en veloplagt Anders Blichfeldt som konferencier og musiks underholdning. Som meddommer af Iværksætterprisen er det et særligt øjeblik, når årets prisvinder offentliggøres. I år gik Iværksætterprisen til Lissen Marschall fra Siccaro.

Mere ros og anerkendelse på arbejdspladsen

Når man spørger ind til trivslen på arbejdspladsen, er det ofte at svaret er, at medarbejderne ikke oplever, at blive anerkendt som fortjent, eller at ros og belønning bliver ligeligt fordelt på arbejdspladsen. Kan du nikke genkendende til dette, så er du bestemt ikke alene. Mangel på ros og anerkendelse påvirker det psykiske arbejdsmiljø og […]

Tag temperaturen på jeres arbejdsmiljø

For at vinde i kunder, markedsandele m.m. skal danske virksomheder være mere innovative og effektive. Innovation og effektivitet kræver motiverede medarbejderne og et godt og udviklende arbejdsmiljø. Hvornår har i sidst taget temperaturen på, hvordan arbejdsmiljøet kan forbedres hos jer? Et godt og effektivt arbejdsmiljø kan ses på bundlinjen. Jeg kan levere en uafhængig vurdering […]

Kommunikation er et fælles ansvar

Gennem sommeren har jeg haft en del sessioner, hvor stressen som udgangspunkt handlede om dårlig eller direkte manglende dialog på arbejdspladsen, misforståelser, fejltolkning og tagen for givet. Jeg mener som udgangspunkt, at alle fortjener at kunne gå på arbejde uden at blive stresset, men hvor ligge bolden? Jeg havde et eksempel på en medarbejder der […]

250 dør i trafikken hvert år, 1400 dør af stress

Når et dødsfald sker i trafikken, høre vi ofte om det i medierne, lige som der sættes ind lige dér hvor ulykken er sket, for at nedbringe antallet af dræbte og tilskadekomne, samme handlingsprocedure sker ikke, når det handler om stress. Det er altid et tab når et menneske mister livet i utide og det […]

Overbevisninger

En overbevisning er en følelse af at være helt sikker på, hvad noget betyder. Der er to slags overbevisninger. Dem, der hæmmer os og dem der støtter os. Vi har mest glæde af de støttende overbevisninger alligevel går flere af os rundt og lader os påvirke af de hæmmende overbevisninger. ​Vores overbevisninger, både de hæmmende […]

Jeg kan ikke undværes på arbejdet, når jeg har fri

Med mobiltelefonen konstant i hånden, PC’en eller tabletten inden for rækkevidde og Internetadgang overalt, er det svært for os at slippe arbejdet og holde fri. Din hjerne har godt af ferie siger forskerne. Vi lever i et samfund, hvor vi konstant er på, online og til at komme i kontakt med, som jeg også skriver […]

Hvor varmt må der være?

Arbejdstilsynet anbefaler, at temperaturen holdes på 20-22 °C ved stillesiddende eller stillestående arbejde. Arbejdstilsynet kræver, at temperaturen holdes under 25 °C, bortset fra perioder med varmebølge eller hedebølge. For høje temperaturer kan bl.a. skyldes belysningen, mange mennesker i lokalet, maskiner og skærme samt solskin gennem store, uafskærmede vinduer. Når det er meget varmt udendørs, er […]

Max 60 procent om dagen

Når du planlægger din arbejdsdag, er der især én gylden regel, du bør holde dig til: Planlæg max 60 procent af din arbejdsdag. Som arbejdsmiljørådgiver og stressbehandler oplever jeg alt for ofte, at arbejdstiden ikke respektere og planlægges efter de tilstedeværende ressourcer. Rigtig mange oplever at gå ned med stress, pga. tidsmangel. Rigtig mange planlægger […]

Nye regler om brug af elektroniske cigaretter

En ny lov forbyder brugen af elektroniske cigaretter på nogen arbejdspladser og påbyder, at der på øvrige arbejdspladser og steder med offentlig adgang skal være en skriftlig politik for brugen af elektroniske cigaretter. Arbejdstilsynet føre tilsyn med, at der ikke dampes på de arbejdspladser, som er omfattet af forbuddene. ​Læs hele den nye lovgivning på […]