Balance Bloggen

Læs om arbejdsrelaterede spørgsmål og udfordringer, nye trends, tendenser, stress, trivsel og selvudvikling.

FÅ BLOGINDLÆG
DIREKTE I DIN INDBAKKE

TILMELD DIG HER

Dropper du efterårsferien?

Hvis ikke man har skolesøgende børn, er der mange der mener, at det ikke er lige så aktuelt at holde sin efterårsferie. Tidligere undersøgelser fra Krifa viser at hver anden dansker holder sin efterårsferie. Den anden halvdel går på arbejde selv om 35% af dem har brug for at holde ferie, og hver femte har […]

Det ødelægger arbejdskulturen

To-trins plan der ødelægge arbejdskulturen fejltrin der ødelægger ferien for dig og dine medarbejdere Inden længe står efterårsferien for døren. Har du valgt at holder ferie eller kalder du det ferie, men reelt bare arbejder hjemmefra? Hvis du er typen, der når du holder ferie, bruger dagene til at sender og tjekker mails og svare […]

Stress eller udmatningssyndrom

Stress eller udmatningssyndrom Begrebet stress bruges i flæng og gør det svært, for dem der er alvorligt stresset at acceptere, at de er ramt af stress. Hvis man kan bruge udtrykket stresset, om det at stå i kø hos købmanden, så kan det jo ikke også være stress, når man er så fysisk og psykisk […]

Der er stadig lidt tid at løbe på endnu

D. 10. oktober er Danmarks Mentale Sundhedsdag og i den anledning donere Velliv Foreningen penge til 500 arbejdspladser, der vil sætte fokus på mental sundhed ved et arrangement på dagen. Arbejdspladsen kan selv bestemme, hvad arrangementet om mental sundhed skal indeholde. Det kan være et foredrag, en workshop eller en firmaudflugt med fokus på mental […]

Stressfri sommerferie

Din hjerne har godt af ferie siger forskerne

Står ferien for døren eller er den allerede godt i gang? De fleste af os, forestiller os en afslappende og arbejdsfri periode når vi holder ferie. En ferie hvor vi kan koble helt fra, lave ingen ting og slippe hverdagens bekymringer, planlægning og stress. Men rigtig mange har svært ved at komme helt ned i […]

Smid ikke alt på gulvet

I mange år har det været et lovkrav, at udarbejde arbejdspladsbrugsanvisninger (APB) på den kemi man anvender på virksomheden. Mange tror fejlagtigt, at har man bare sikkerhedsdatabladene fra leverandøren, så har man sin kemi lovmæssigt på plads. Sikkerhedsdatablad vs. Arbejdspladsbrugsanvisning Sikkerhedsdatabladet fortæller grundlæggende om det enkelte produkt i 18 punkter, herunder handelsnavn, kemisk sammensætning, faretegn, […]

Når tid er guld værd

Som virksomhedsleder/-ejer kender du sikkert til, at tiden kan føles knap og der ofte skal prioriteres hårdt, for at få alle ender til at hænge sammen. Men får du hver gang prioriteret rigtigt og er du klar over konsekvensen af dine prioriteringer? Arbejdsmiljøområdet er desværre ofte et af de områder der bliver nedprioriteret, fordi det […]

Arbejdsmiljøhjulet

Et ledelsesværktøj der er med til at skabe overblik Arbejdsmiljøhjulet er et visuelt værktøj der hjælper med at prioritere de arbejdsmiljøområder der skal bruges ressourcer på. Hvorfor bruge arbejdsmiljøhjulet? Hjulet skaber overblik ved at sikre: • Fokus på de relevante arbejdsmiljøområder • Fokus på hvilke områder der skal forbedres • En måde at diskutere fordele […]

Artikel: Arbejdsmiljø på abonnement

“For mange små og mellemstore virksomheder bliver arbejdsmiljøet ofte nedprioriteret, fordi tiden går med den daglige drift, men en abonnementsordning med en professionel arbejdsmiljøkonsulent kan være med til at sikre et godt arbejdsmiljø, som både gavner medarbejderne og bundlinjen..” Dette kan du læse meget mere om i vores indlæg i Politikken fra d. 19/4-2019. Læs den her.

Arbejdsmiljøet i bedring men langt fra mål

I en pressemeddelelse fra Beskæftigelsesministeriet fortæller Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen at arbejdsmiljøet er i bedring, men der er fortsat lagt til det mål, der er sat for 2020. En undersøgelse fra ”Arbejdsmiljø og Helbred 2018” fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA), viser at der er fremgang i arbejdsmiljøet på de danske arbejdspladser. Tallene er […]

Et godt arbejdsmiljø er også en god forretning

Flere undersøgelser bl.a. fra ISSA viser at investering i arbejdsmiljøet kan ses på bundlinjen. Hvad gør I allerede godt i forhold til øget arbejdsmiljø og hvor kunne I gøre det bedre? Et spørgsmål der med fordel kan stilles på ledelsesniveau og i arbejdsmiljøorganisationen. Vi ved alle at et godt arbejdsmiljø øger motivation, effektivitet og produktivitet, […]

Mere uddannelse til arbejdsmiljø-repræsentanterne

Undersøgelser fra FTF og LO viser at arbejdsmiljørepræsentanter ikke bliver tilbudt efteruddannelse. Videnscenter for Arbejdsmiljø skrev i deres nyhedsbrev af d. 8. januar 2018, at arbejdsmiljørepræsentanterne mangler uddannelse. Kun halvdelen af landets arbejdsmiljørepræsentanter får tilbud om efteruddannelse, som de ifølge arbejdsmiljøloven har krav på. Samtidig peger 46 procent af arbejdsmiljørepræsentanterne i undersøgelse på, at mere […]

Så kalder arbejdet igen efter ferien

Overgangen fra en længerevarende ferie som sommer- og juleferie, til en hverdag med vanlige arbejds- og private rutiner, kan føles uinspirerende, tung og trist, men heldigvis kan der gøres noget, så du får en blødere landing.Ferien er slut og arbejdet kalder igen. Måske har du det som rigtig mange andre, en følelse af at de […]

Hvordan er din rolle?

Lever du efter dine grundlæggende værdier og er der en naturlig balance mellem de roller du spiller i dit liv? I forlængelse af sidste blogindlæg, vil jeg fortsætte med begrebet værdi(er). Vil du have en styrepind i dit liv, så du kan undgå for mange udenoms-sejladser, kollisioner eller forlis, må du finde ind til de […]

Hvorfor går du på arbejde?

Forældremøde, ferie, job udfordringer, juleplanlægning… Er det svært at få enderne til at mødes? Vi har så mange muligheder og valg vi skal træffe, at vi nogle gange ”vælter” i dem og helt glemmer de værdier der ligger bag de valg vi træffer. ​ Sæt ord på dine værdier En gammel historie lyder ”to mænd […]

Implementer 10 gode rutiner i din hverdag

Som hjælper dig til at håndtere din stress. Arbejdet har en stor indflydelse i forhold til stress blandt danskerne. Lad ikke stress styre dig, men tag hånd om den inden det er for sent. Stress betegnes i dag som en folkesygdom og tallet af stressramte er stigende. Ingen er tjent med at blive stressramt, det forringer […]

Nyt samarbejde

Balance ApS har valgt at indgå samarbejde med Nordic Health Institute (NHI) NHI samarbejder med pensionskasser/sundhedsforsikringer og andre større organisationer og har frem til nu, primært haft sit fokus på smertebehandling i form af bl.a. fysioterapi m.m. Her over sommeren 2018, har NHI indgået samarbejde med Forebyg Stress, som Balance nu igennem mange år har […]

Jubilæumskampagne

Et 10 års jubilæum skal da fejres ​- Det gør vi ​med et HELT SÆRLIGT TILBUD til alle vores kunder! 10 års jubilæum hos Balance ApS Spar en masse intern tid og lad os lave jeres APV (ArbejdsPladsVurdering) I får: – Tilpasset elektronisk APV-skema uden begrænsningsbrug – Brugermanual – Indledende orienteringsmøde fra 3500,- + moms (Op til 9 […]

Tilegn dig ny viden og undgå stress

Stress skyldes en ubalance mellem krav og ressourcer, som på jobbet kan give sig tilkende i form af tid, kompetencer, konkrete værktøjer eller lignende. For at undgå stress kan vi enten forholde os til kravene, f.eks. ved at skære ned på mængden af arbejdsopgaver, det ansvar vi er pålagt eller selv har taget – eller vi […]

Kan jeg få tilskud?

Kan jeg få tilskud?

Kan jeg få tilskud, hvis jeg vælger at bruge dig, til at komme ud af min stress? Sådan lyder spørgsmålet ofte, når mine kunder henvender sig for første gang. Svaret er helt enkelt nej, det kan man desværre ikke. I hvert fald ikke, hvis vi taler tilskud fra det offentlige. Men nu kan tilskud dækkes […]

Jeg har gennem tiden skrevet en del indlæg

Jeg har gennem tiden

Jeg har gennem tiden skrevet en del indlæg omkring psykisk arbejdsmiljø. Herunder stress og trivsel på arbejdspladserne. Men hvad dækker psykisk arbejdsmiljø egentlig over på arbejdspladsen? Der er i virkeligheden tale om en lang række forhold. Blandt andet arbejdets organisatoriske og teknologiske betingelser, arbejdets indhold og den måde, arbejdet er tilrettelagt på. Det er også […]

Hvornår er det mobning?

Hvornår er det mobning?

Der bliver for tiden talt en del om mobning på arbejdspladserne og jeg har også selv tidligere skrevet om emnet. Men hvornår er det mobning? Mobningen har mange ”ansigter” Og man ved aldrig hvornår, man selv risikerer at stå ansigt til ansigt med problemstillingen. Jeg oplever selv for tiden en ledergruppe på fire, hvor samarbejdet […]

Kender du det?

Kender du det?

Kender du det? – At verden pludselig falder ned om ørerne på dig, eller gulvtæpper bliver revet væk? Som et uvarslet lyn fra en klar himmel står man rystet tilbage. Fra det ene sekund til det andet, får alt hvad man siger og gør pludselig en helt anden betydning. Dem man stolede på, trækker sig […]

I har sikkert selv oplevet det

I har sikkert selv oplevet det

I har sikkert selv oplevet det. Ofte er det sådan, at når en medarbejder bliver sygemeldt med stress, så lægger det pres på alle andre i virksomheden. En tese som nu også er bekræftet gennem en undersøgelse fra YouGov. I min optik er der ingen, der har fortjent at gå ned med stress og det […]

I min bog ”Det handler om balance”

I min bog

I min bog “Det handler om balance – fokus på selvværd og stress” skriver jeg bl.a. om det at smide offerkåben. Offerkåben er den kåbe vi tager på, når vi får den destruktive følelse af, at være offer for andre. En lignende metafor vil jeg gøre brug af, når jeg her taler om lederrollen. Forestil […]

Vi dør af dårlig ledelse og høj arbejdsmoral

Vi dør af dårlig ledelse

Vi dør af dårlig ledelse og høj arbejdsmoral. Sådan hedder overskriften på artikel i Ugebrevet A4. Her konstaterer psykolog og stifter af Center for Mental Robusthed, Eva Hertz, at ikke engang robuste medarbejdere længere kan klare arbejdslivets umulige krav. Jeg har længe tænkt over ordet robusthed og de forhold der ligger i det ord. Jeg […]

Sad tidligere på ugen

Sad tidligere på ugen og skulle bruge en youtube film til noget materiale til en kunde, da jeg pludselig selv kom frem på skærmen. En lille video produceret ifb. med en Erhvervsmesse afhold tilbage i 2013. hvis man lige ser bort fra rammen omkring videoen så er indholdet lige så aktuelt i dag som dengang.​

Nu nærmer julen sig

Nu nærmer julen sig

Nu nærmer julen sig og i den forbindelse er der mange der begynder at tale om julestress. Men hvordan er det med julestress på kontoret? Når vi stresser op til jul er det ofte en kobling af flere faktorer. Dels alle de krav vi stiller til os selv privat op mod jul og alt det […]

Som leder er dit ledelsesmæssige engagement helt uundværlig

Som leder er dit ledelsesmæssige engagement helt uundværlig og nødvendig. Det er fordi det strategiske arbejde omkring det psykiske arbejdsmiljø, er en holdnings- og værdiskabende proces i virksomheden. Måden at tilgå strategien omkring det psykiske arbejdsmiljø, er at sammenligne med andre udviklings- og forandringsstrategier i virksomheden. Du skal være rollemodel og vise synlig og entusiastisk […]

Jeg læste forleden en lille artikel

Jeg læste forleden

Jeg læste forleden en lille artikel omkring det at droppe ferierne. I den stod at kun hver anden dansker holder sin efterårsferie. Den anden halvdel går på arbejde selv om 35% af dem har brug for at holde ferie. Og hver femte har dårlig samvittighed over ikke at holde ferie med familien, viser en undersøgelse […]

Måske er det nemmere sagt end gjort

Måske er det nemmere sagt

Måske er det nemmere sagt end gjort, at finde den rette stressbalance. I hvert fald er det svært at give en endegyldig opskrift. For de arbejdsopgaver der på den ene eller anden måde kan opleves som spændende og udfordrende, kan i andre sammenhæng opleves som uoverskuelige og stressende. Vi er alle forskellige og som enkelt […]

En tidsrøver er nogen eller noget, der tager din tid

Derfor er det SÅ vigtigt, at man hurtigt får hjælp

En tidsrøver er nogen eller noget, der tager din tid. For det meste er de blot underholdende, adspredende og sjove, men når du har travlt og tidsrøveren tager din tid, så sætter du ind på stresskontoen. Beskyt dig mod tidsrøveren. Du kan ikke gøre noget ved tiden, men du kan gøre noget ved tidsrøveren. Det […]

Fra 1. juni 2017 blev det forbudt

Fra 1. juni 2017 blev

Fra 1. juni 2017 blev det forbudt at sælge produkter med forældede orange faremærker. De nye rød-hvide faremærker har allerede eksisteret i flere år, men det har i en overgang været tilladt for forhandleren, at sælge ud af produkterne med gammel faremærkning. Som medarbejder er det vigtigt at sætte sig ind i, hvad faremærkerne på […]

Hvornår har du sidst stillet skarpt?

APV cyklus

Hvornår har du sidst stillet skarpt og vurderet din egen arbejdsplads? Det er ikke bare en god idé, en gang imellem at vurdere sin arbejdsplads, det er faktisk et lovkrav, alle virksomheder med ansatte er forpligtet til at udføre minimum hvert 3. år. Få indflydelse på DIN arbejdsplads og vær med til at skabe et […]

Ferien er slut og arbejdet kalder

Ferien er slut

Ferien er slut og arbejdet kalder. Undgå at opstarten på arbejdet, tapper energien fra dine ferieopladede batterier. Måske er du allerede i gang, har holdt flere møder, brugt timer på at læse og svare mails. Måske har du allerede nu oplevelsen af, at sommerferien ligger så langt tilbage, at du er begyndt at sukke og […]

Vi har talt om stress og dårligt arbejdsmiljø i mange år

Vi har talt om stress og dårligt arbejdsmiljø

Vi har talt om stress og dårligt arbejdsmiljø i mange år, men desværre ser det ikke ud til at den negative udvikling stopper. Flere og flere danskere bliver psykisk overbelastet, en overbelastning som oftest skyldes en kobling af private og erhvervsmæssige udfordringer. En undersøgelse fra det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø viser, at der er sket […]

Sådan troede jeg også det var for mig, inden jeg selv gik ned med stress

Sådan troede jeg også det var for mig, inden jeg selv gik ned med stress

Jeg hører nogen gange sætningen ’Jeg er sådan en, der ikke kan blive stresset’. Sådan troede jeg også det var for mig, inden jeg selv gik ned med stress. Jeg har oplevet flere ledere og medarbejdere, der er gået ned med stress, sige: ’det er kommet helt bag på mig, at jeg skulle komme hertil’. […]

Udfordr den dårlige stemning på arbejdspladsen

Udfordr den dårlige stemning på arbejdspladsen

Udfordr den dårlige stemning på arbejdspladsen, hvis du møder den – undgå at løbe med den. Oplever du brokkende kollegaer, så skal du passe på, for negativitet, brokkeri og dårligt humør smitter. Brokkehoveder finder vi alle steder, både på arbejdspladsen og i privatlivet. Og en negativ energi kan hurtigt blive som en smittende virus. På […]

Jeg læste forleden en artikel i bladet ’i form’

Jeg læste forleden en artikel i bladet ’i form’

Jeg læste forleden en artikel i bladet ’i form’, der gik under overskriften ’Sådan træner du dig fri af stress’. Nu kan man også i TV se reklamer for et specifikt træningscenter, hvor fokus går på træning, for at lægge afstand til stressen på arbejdet. Træning er uden tvivl en god måde at forebygge stress. […]

Derfor er det SÅ vigtigt, at man hurtigt får hjælp

Derfor er det SÅ vigtigt, at man hurtigt får hjælp

Derfor er det SÅ vigtigt, at man hurtigt får hjælp til at blive sin stress kvit. Jo hurtigere, jo bedre! Har du sværere ved at koncentrere dig og har korttidshukommelsen været bedre end nu? Oplever DU at hverdagen er blevet mere stress betonet? – Så stop op i tide og få den nødvendige hjælp til […]

Som leder er man nødt til at tage stress i organisationen alvorlig

Som leder er man nødt til at tage stress i organisationen alvorlig

Som jeg skrev i mit blogindlæg d. 21-2, så er man som leder nødt til at tage stress i organisationen alvorlig. Når stress opdages og tages i opløbet, så kan man ofte nøjes med at gøre noget ved stressfaktorerne, for at medarbejderne kan få det godt igen. Hvad kan jeg som leder gøre, for den […]

Som leder har du ansvaret

Som leder har du ansvaret

Som leder har du ansvaret for at forebygge og håndtere stress, både ift. til teamet, afdelingen og den enkelte medarbejder. Du er samtidig også ambassadør for virksomheden og skal repræsentere ledelsens beslutninger videre ud i organisationen. Det er også vigtigt at du som leder holder ledelsen orienteret om, hvordan det står til ift. stress og […]

Mobning er et komplekst fænomen

Mobning er et komplekst fænomen

Desværre støder jeg oftere på medarbejdere der på grund af mobning på arbejdspladsen rammes af stress. En situation jeg finder helt uacceptabel og alene fører tilbage til ledelsen. Det er ofte svært at finde en entydig årsag til mobning på arbejdspladsen. Mobning er et komplekst fænomen, der ofte får mulighed for at udvikle sig på arbejdspladser, […]

CSR og social ansvarlighed er mere end blot sundhedsordninger

CSR og social ansvarlighed er mere end blot sundhedsordninger

CSR og social ansvarlighed er mere end blot sundhedsordninger og sundhedsfremmende foranstaltninger. Med det rette fokus er der målbare fordele hermed, men det afhænger af ledelsen og viljen til at sejre. Iflg. statistikkerne menes 12-15% af alle danskere på arbejdsmarkedet at have været alvorlig stressede. Samlet giver det 1,5 millioner fraværsdage pr. år pga. stress. […]

Stress er en af de tilstande der smitter allermest

Stress er en af de tilstande der smitter allermest

Stress er en af de tilstande der smitter allermest. Det handler om følelser mennesker imellem – hvilket forskningen nu også viser. Efterhånden er blevet opmærksomme på den smittende effekt af stress, som kan sprede sig lynhurtigt i en organisation. Når jeg får en stressramt medarbejder i samtale, viser det sig meget ofte, at der ikke […]

Uden at tænke over det, er “du har et valg” blevet et mantra

Uden at tænke over det, er "du har et valg" blevet et mantra

Uden at tænke over det, er “du har et valg” blevet et mantra jeg langt hen ad vejen har levet og lever livet efter. Uanset hvilke livskriser jeg har været i, dødsfald i den nære familie, alvorlig og kronisk sygdom i familien og hos mig selv, alvorlig stress, alvorlige skader osv. så har jeg på […]

Om få dage lyder startskuddet til 2017

Om få dage lyder startskuddet til 2017

Om få dage lyder startskuddet til 2017 og foran dig har du et helt nyt år at tage hul på. Måske er du allerede begyndt at tænke på hvad det nye år skal bibringe og bruges på? Måske har du et nytårsforsæt, der er vigtigt for dig at få ført ud i livet? Få her […]

Almindelige årsager til, at vi oplever søvnproblemer

Almindelige årsager til, at vi oplever søvnproblemer

Stress og usund livsstil er almindelige årsager til, at vi oplever søvnproblemer. Forskningen viser at op mod 20% af os plages af søvnproblemer. Det er vigtigt, at løse problemet før det udvikler sig, da det har stor betydning for vores livskvalitet og arbejdsglæde. Måske kender du til, at ligge og vende og dreje sig, med […]

Fleksibilitet og omstillingsparathed

Fleksibilitet og omstillingsparathed

Fleksibilitet og omstillingsparathed er kompetencer, der i høj grad efterspørges mere og mere på arbejdspladsen. Jeg var ude og holde oplæg om stress i en mellemstor virksomhed forleden og der kom det frem, som så mange gang før hos andre jeg besøger, at presset var stort. Man skulle hele tiden være klar til at ændre […]

Hvor stor skal virksomheden være før CSR kan være aktuelt?

Hvor stor skal virksomheden være før CSR kan være aktuelt?

Hvor stor skal virksomheden være før CSR kan være aktuelt? Min påstand er at alle typer og størrelser virksomhede kan have gavn af at arbejde med CSR. Corporate Social Responsibility eller med andre ord virksomhedens sociale- og samfundsmæssige ansvar. Forretningsdrevet samfundsansvar handler om at fokusere sin indsats, så den bliver en naturlig del af virksomhedens […]

Mange af os bliver stressede bare ved tanken

Mange af os bliver stressede bare ved tanken

Mange af os bliver stressede bare ved tanken om at det snart er jul. Vi bliver mindet om julen allerede når butikkerne begynder at pynte op fra oktober/november. En oppyntning der kun tager til, jo tættere vi kommer på juleaften. Gaderne pyntes, byens juletræ tændes. Reklamerne bugner af alt det vi bør nå inden juleaften […]

Når man spørger ind til trivslen på arbejdspladsen

Når man spørger ind til trivslen på arbejdspladsen

Når man spørger ind til trivslen på arbejdspladsen, er det ofte at svaret er, at medarbejderne ikke oplever, at blive anerkendt som fortjent. Eller at ros og belønning bliver ligeligt fordelt på arbejdspladsen. Kan du nikke genkendende til dette, så er du bestemt ikke alene. Mangel på ros og anerkendelse påvirker det psykiske arbejdsmiljø og […]

Et godt billede på et effektivt stressværktøj

Sig pyt!Et godt billede på et effektivt stressværktøj

Igennem længere tid har dette billede vist sig på de sociale medier. Jeg har liket og delt det, fordi jeg syntes det er et godt billede på et effektivt stressværktøj. Flere har reageret på min deling med kommentarer som “’stop, det virker ikke”. Eller “det er nemmere sagt end gjort”. Jeg må give alle kommentarejerene […]

Innovation og effektivitet kræver motiverede medarbejdere

Innovation og effektivitet kræver motiverede medarbejdere

For at vinde kunder, markedsandele m.m. skal danske virksomheder være mere innovative og effektive. Innovation og effektivitet kræver motiverede medarbejdere og et godt og udviklende arbejdsmiljø. Hvornår har I sidst tænkt over, hvordan arbejdsmiljøet kan forbedres hos jer? Et godt og effektivt arbejdsmiljø kan ses på bundlinjen. Jeg kan levere en uafhængig vurdering af jeres […]

Stress kan medføre topmave og runde hofter

Stress kan medføre topmave og runde hofter

Stress kan medføre topmave og runde hofter Kan du ikke slippe af med topmaven uanset hvor meget du træner eller hvor sundt du spiser? Forklaringen kan være en helt anden, end der hvor du ligger dit fokus. Rigtig mange stressramte der kommer til mig, beklager sig også ofte over de ekstra kilo der også er […]

Dårlig eller direkte manglende dialog på arbejdspladsen

Dårlig eller direkte manglende dialog på arbejdspladsen

Gennem sommeren har jeg haft en del sessioner, hvor stressen som udgangspunkt handlede om dårlig eller manglende dialog på arbejdspladsen. Misforståelser, fejltolkning og tagen for givet. Jeg mener, at alle fortjener at kunne gå på arbejde uden at blive stressede, men hvor ligger bolden? Jeg havde et eksempel på en medarbejder Der gennem længere tid […]

Når et dødsfald sker i trafikken

Når et dødsfald sker i trafikken

Når et dødsfald sker i trafikken, høre vi ofte om det i medierne. Der sættes ind lige dér hvor ulykken er sket, for at nedbringe antallet af dræbte og tilskadekomne. Men samme handlingsprocedure sker ikke, når det handler om stress. Det er altid et tab når et menneske mister livet i utide og det uanset […]

En overbevisning er en følelse

Overbevisninger er en følelse

En overbevisning er en følelse af at være helt sikker på, hvad noget betyder. Der er to slags overbevisninger. Dem, der hæmmer os og dem der støtter os. Vi har mest glæde af de støttende overbevisninger. Alligevel går flere af os rundt og lader os påvirke af de hæmmende overbevisninger. ​Vores overbevisninger – både de […]

Vi smitter hinanden med vores humør

Vi smitter hinanden med vores humør

Jeg har skrevet det mange gange før, vi smitter hinanden med vores humør og lader os påvirke af andres. Din tilstand er vigtig, fordi den påvirker dit overskud. Din tilstand påvirker de beslutninger, du tager – og dem du ikke tager. Din tilstand PÅVIRKER andre. Jeg oplever ofte en ligegyldighed, når det kommer til hvordan […]

Din hjerne har godt af ferie siger forskerne

Din hjerne har godt af ferie siger forskerne

Med mobiltelefonen i hånden, PC’en eller tabletten inden for rækkevidde og internetadgang overalt, er det svært for os at slippe arbejdet. Din hjerne har godt af ferie siger forskerne. Vi lever i et samfund, hvor vi konstant er på online og til at komme i kontakt med. Som jeg også skriver mere om i min […]

Arbejdstilsynet anbefaler

Arbejdstilsynet anbefaler

Arbejdstilsynet anbefaler, at temperaturen holdes på 20-22 °C ved stillesiddende eller stillestående arbejde. Arbejdstilsynet kræver, at temperaturen holdes under 25 °C, bortset fra perioder med varmebølge eller hedebølge. For høje temperaturer kan bl.a. skyldes belysningen, mange mennesker i lokalet, maskiner og skærme samt solskin gennem store, uafskærmede vinduer. Når det er meget varmt udenfor, er […]

Når du planlægger din arbejdsdag

Når du planlægger din arbejdsdag

Når du planlægger din arbejdsdag, er der især én gylden regel, du bør holde dig til: Planlæg max 60 procent af din arbejdsdag. Som arbejdsmiljørådgiver og stressbehandler oplever jeg alt for ofte, at arbejdstiden ikke respekteres og planlægges efter de tilstedeværende ressourcer. Rigtig mange oplever at gå ned med stress, pga. tidsmangel. Og rigtig mange […]

En ny lov forbyder brugen

En ny lov forbyder brugen af elektroniske cigaretter

En ny lov forbyder brugen af elektroniske cigaretter på nogen arbejdspladser. Den på byder desuden også at der på øvrige arbejdspladser og steder med offentlig adgang, skal være en skriftlig politik for brugen heraf. Arbejdstilsynet fører tilsyn med, at der ikke dampes på de arbejdspladser, som er omfattet af forbuddene. ​Læs hele den nye lovgivning […]

Når man tager syg på arbejdet

Når man tager syg på arbejdet

Når man tager syg på arbejdet, kan det handle om, at man er usikker og har for mange opgaver. Men nye studier viser også, at det modsat kan skyldes, at man er glad for sit arbejde. Går man syg på arbejdet, handler det ikke kun om, hvad man fejler eller hvor høj feber man har. […]

Hvor stor skal virksomheden være før CSR kan være aktuelt?

Hvor stor skal virksomheden være før CSR kan være aktuelt?

Hvor stor skal virksomheden være før CSR kan være aktuelt? Min påstand er at alle typer og størrelser virksomheder kan have gavn af at arbejde med CSR. Hvad betyder CSR? Corporate Social Responsibility eller med andre ord virksomhedens sociale- og samfundsmæssige ansvar. CSR som en del af forretningen Forretningsdrevet samfundsansvar handler om at fokusere sin […]

Har I styr på jeres kemi på arbejdet?

Har I styr på jeres kemi på arbejdet?

Har I styr på jeres kemi? “Vi har ikke noget kemi her i virksomheden” – sådan vurderer mange mindre virksomheder deres kemiske arbejdsforhold. Men jeg oplever at langt de fleste virksomheder har kemi stående uden at tænke over det. Selv den lille administrative virksomhed eller bageren har ofte kemi. Rengøringsmidler, midler til afrensning af tavler, […]

Hvem er det, der oftest bliver stresset?

Mobning er et komplekst fænomen

Hvem er det, der oftest bliver stresset? Det spørgsmål bliver jeg meget tit stillet. Hver gang svarer jeg, at alle kan blive stresset, hvis de rette omstændigheder er tilstede. Det får jeg også meget ofte bekræftet når jeg arbejder med mine kunder. Næsten samtlige siger ‘det havde jeg ikke regnet med ville ramme mig’. Når […]

Mange af os kender situationen

Fleksibilitet og omstillingsparathed

Mange af os kender situationen, at der kommer ekstra opgaver på ens bord, når en kollega er sygemeldt eller fratrådt. Flere af de kunder jeg arbejder med, nævner denne faktor som en stor stressfaktor. Og en medårsag til, at de selv er blevet sygemeldt med stress. Møder du ind på arbejdet og skal varetage en […]

Mailene vælter ind i min mailboks

Mailene vælter ind i min mailboks

Mailene vælter ind i min mailboks. Jeg har ikke overblik over min kalender. Mødedeltagere sidder fordybet i deres telefon og computer. Dette er bare nogle af de stressfaktorer jeg hører om, når jeg arbejder med stressramte og virksomhedskultur. Du kan sikkert pege på andre elementer som opstår i din hverdag. Vi lever i en onlinekultur, […]

Hvornår har du sidst vurderet din arbejdsplads?

Almindelige årsager til, at vi oplever søvnproblemer

Hvornår har du sidst vurderet din arbejdsplads? Få indflydelse på din arbejdsplads og vær med til at skabe et godt og sundt arbejdsmiljø. Desværre er der mange virksomheder der endnu ikke har fået øjnene op, for det lovkrav at der skal udarbejdes arbejdspladsvurdering (APV), når man har medarbejdere ansat. Det skal ikke kun gøres fordi […]