Jagten på det gode arbejdsmiljø – puljemidler!

Der er alt at vinde og intet at tabe ved at læse videre – I denne artikel demonstrerer vi nemlig alle fordelene ved, at outsource jeres arbejdsmiljøarbejde til os i jagten på det gode arbejdsmiljø.

Kort og godt om arbejdsmiljøpuljen

Fra 2021 til og med 2023 uddeles i omegnen af 100 mio. danske kroner pr. år, til de danske arbejdspladser, for at forebygge fysisk og psykisk nedslidning på de danske arbejdspladser.

Pengene er tiltænkt private virksomheder med op til 50 årsværk. Som udgangspunkt kan en virksomhed, der kan udpege specifikke udfordringer og beskrive sit behov, få dækket op til 80% af dennes egenbetaling.

Pengene kan eksempelvis dække følgende emner 

  • Forebyggelse af fysisk nedslidning som følge af løft eller andre dårlige arbejdsstillinger (ergonomiske udfordringer)
  • Optimering af maskinsikkerhed og/eller sikkerhedskultur
  • Teamudvikling, organisationsudvikling og lign.
  • Forebyggelse/modarbejdelse af stress, mobning/chikane og/eller konflikthåndtering
  • Fysisk træning og/eller afprøvning af tekniske hjælpemidler

(Dette er ikke en udtømmende liste)

Sådan foregår det

Det første du skal gøre for at få del i puljemidlerne er, at kontakte os. Sammen kigger vi på jeres indledende plan, får afdækket jeres tanker, ideer og behov. Giver det mening kan vi lave en 360° graders arbejdsmiljø-risikovurdering (et Balance ApS arbejdsmiljø-værktøj), der nemt kan give overblik over styrker og udfordringer. På den måde sikrer vi, at komme hele vejen rundt om jeres arbejdsmiljø, med færrest mulige skridt.

Da det er Arbejdstilsynet der står for uddelingen af midlerne, er det dem, der skal modtage jeres ansøgning. Ansøgningen vil blive vurderet af Arbejdsmiljøpuljens Sekretariat hvorpå i vil få besked i jeres e-boks om hvorvidt jeres ansøgning er godkendt eller ej. Det er os, sammen med vores samarbejdspartner WSP, der står for udfyldelse af ansøgningsskemaet – det behøver i ikke at skænke en tanke. I får vejledning til upload af ansøgningen fra start til slut, og bliver guidet igennem hele processen.

Når ansøgningen er godkendt går vi i gang med projektet.

Puljen er baseret på først-til-mølle princippet, og når der ikke er flere penge at tage af, er det først muligt at søge igen til næste år.

Er du nysgerrig på mere kan du finde mere om puljemidlerne her

Her finder du Arbejdstilsynets vejledning om ansøgning og udbetaling – arbejdsmiljøpuljen

Her finder du Arbejdstilsynets guide til ansøgningsskemaet

Kontakt os og få en snak om jeres muligheder på info@balancedanmark.dk eller 21 62 11 76.

Få mere at vide om vores ydelser her