Storrumskontor vs. stillezone

Ny forskning viser at storrumskontorer stresser mere end først antaget.

Hvem har ikke prøvet at blive fanget i en andens telefonsamtale, ved at lytte med og måske endda helt uden bevisets selv at være opmærksom på det i nuet.

Jeg oplever ofte blandt mine klienter, at støj som telefonsnak er det er støjer og er mest irriterende på jobbet.

Nu bekræfter nye undersøgelser, at netop telefonsamtaler på jobber er det der støjer og forstyrre mest og dermed, er med til at give stress og ødelægge trivslen på arbejdspladsen.

Storrumskontor

For år tilbage var storrumskontorer det mest rigtige, fordi vi kunne samle teams og grupper og skaber mere dynamik og viden på tværs af faggrupper, men arbejdsmiljøet i den sammenhæng fik nok ikke helt den prioritet det burde.

Jeg har selv arbejdet i storrumskontorer og ved, hvordan mange ”lider” under den støj der unægtelig er i sådanne miljøer, mange steder forsøger man med storrumspolitikker, som definere hvordan og hvornår man må tale sammen, hvor mange gange telefonen må ringe før den skal tages osv.

Jeg har selv i sin tid som arbejdsmiljøchef været med til at udvikle disse politikker, men desværre også uden den helt store effekt på den lange bane. Storrumskontorer er bestemt godt i nogen sammenhæng og fungere for nogle typer medarbejder, men det er ikke en løsning i alle sammenhæng og for alle.

Stillezone eller mindre kontorer

Med baggrund i de gener der er med storrumskontorer, så ser jeg oftere og oftere at man benytter andre midler for at skabe stillezoner og ro omkring arbejdsplanen. Høreværn, ørepropper, head set med musik osv. er ved at få fast plads ved mange skriveborde. Fordelen er, at den enkelte kan skabe sin egen stillezone og ligge fokus i eget arbejde, ulempen er at man afskæres fra teamet og miljøet omkring og kan blive opfattes som en særling der ikke ønsker at samarbejde eller have kontakt. En anden ulempe er at man med ørene lukket til, heller ikke kan høre alarmer og faresignaler.

Opfordring fra forsker

Ifølge Forsker John Marsh, som står bag de nye undersøgelser, så bør arbejdspladserne mindske medarbejdernes udsættelse for støj så meget som muligt.

– Det er en god idé at indrette arbejdspladsen med områder, hvor man skal være stille, og områder, hvor man kan tale sammen og lave gruppeaktiviteter. Tendensen med at indrette aktivitetsbaserede kontorer (hvor kontoret er tilpasset medarbejdernes aktiviteter og opgaver, red.) er meget positivt i denne sammenhæng, siger han.

Læs mere om undersøgelse på ’mit arbejdsmiljø’.