Implementer 10 gode rutiner i din hverdag

Som hjælper dig til at håndtere din stress. Arbejdet har en stor indflydelse i forhold til stress blandt danskerne. Lad ikke stress styre dig, men tag hånd om den inden det er for sent.

Stress betegnes i dag som en folkesygdom og tallet af stressramte er stigende. Ingen er tjent med at blive stressramt, det forringer livskvaliteten og kan i værste tilfælde have store og meget alvorlige konsekvenser.  Derfor er det rigtig vigtigt at lytte til signalerne og tage ansvar og hånd om stress inden det tager overhånd.

Her får du 10 gode rutiner, der afhjælper din stress og derfor er værd at implementere i din hverdag.

Billede

Mange bække små gør en stor år, det samme gør sig gældende når det handler om at håndtere sin stress, jo flere gange du sætter ind i løbet af dagen, jo større er gevinsten.

1. God morgen

Inden du står ud af dynerne, så udnyt at din krop er afbalanceret og i ro efter nattens restitution. Tag et par dybe vejrtrækninger, hvor du mærker at luften kommer helt ned i maven. Tæl til 4 mens du trækker vejret ind, hold vejret mens du igen tæller til 4 og pust langsomt ud mens du tæller til 6. Skulle du glemme øvelsen og først komme i tanke om den når du er stået op, så fortvivl ikke. Øvelsen kan også lavens ved morgenbordet eller hvor du foretrækker det, det vigtigste er at du har ro og fred omkring dig, når du gør det.Sæt noget afslappende musik/radio på og gør din morgenrutiner til noget behageligt og positivt, noget der gør dig glad.

2. Hvad er det vigtigste i dag

Alt for tit lader vi os styre af hverdagen og ikke omvendt. Sæt dig et mål for arbejdsdagen, hvad er det vigtigst for dig i dag. Små mål tæller også her, det kan være alt, lige fra at hjælpe en kollega, forkæle en kollega ved at hente en kop kaffe, være positiv indstillet over for det dagen byder, rose dig selv osv.

3. Arbejdsdagen begynder

Så er du efterhånden kommet frem til arbejdet, og inden du kaster dig over dagens gøremål, så bruger du igen lige et par minutter på at samle tankerne. Brug vejrtrækningsøvelsen (punkt 1.) og mærk roen sænke sig over dig.

4. Prioriter

Kik på listen over de opgaver du skal have lavet i dag. Hvis der er nogle opgaver der tager mere end en time. Så nedbryd opgaven i mindre delopgaver – Vi kan ikke spise elefanten i én bid. Prioriter de 3. vigtigst ting for dagen og er der én ting på listen som efterhånden har stået der længe, fordi overspringshandlingerne har taget over, så sæt dig evt. til at lave den opgave først så du får den ud af tankerne, for selv de opgaver i tor vi udsætter, sidder som små signalknapper i baghovedet og lyser op i tide og utide, ind til vi tager os af dem. Afsæt tid i kalenderen bare en ½ timer et par gange om ugen (gerne mere, hvis det er muligt). Tiden skal du bruge til dig selv – skabe overblik, tænke nye tanker eller bruge tiden til andet som kræver ekstra tid.

5. Middagspause

Når stressen begynder at sætte ind, er det ofte vores frokostpause vi inddrager, for at få mere tid til dagens opgaver. Det er meget ukonstruktivt for vi når ikke mere af ikke at holde vores pauser – tværtimod.Brug i stedte pausen fornuftigt, kom væk fra skrivebordet eller hvor du nu ar din faste arbejdsplads. Giv dig tid til lige at mærke dig slev, er du træt, uoplagt, øm af at sidde i en låst stilling for mange timer osv. Giv dig tid til lige at strække kroppen igennem og tag evt. igen vejrtrækningsøvelsen (punkt 1.). Sæt sig sammen med de kollegaer der gør dig glad og hvor i måske kan få et godt grin over frokosten. Gå en lille tur og kom ud og få lidt frisk luft inden du skal tilbage til dagens opgaver.

6. Op og stå

Udnyt at du lige har holdt pause, din krop er kommet i bevægelse og har lige fået tilført nyt ilt og energi. Så benyt dig af muligheden for at stå op når du kommer tilbage til arbejdspladsen. Du fordøjer og forbrænder frokosten bedre og ilten kommer bedre rundt i kroppen når du stå op og arbejder. Gøre det gerne flere gange om dagen hvis det er muligt.

Læs også “Tag en pause’”

​7. Stop op

Vi kender det alle sammen, de sidste timer af arbejdsdagen kan alene føles som en hel dag. Tjek din prioriteringsliste, har du fået lavet de 3 vigtigst ting på dagen, er der noget der skal omprioriteres eller have et særligt fokus. Hvis du mærker at du begynder, at stress op over dagens opgaver eller det du mangler, så stop på et kort øjeblik, lyt til lidt musik hvis det er muligt, hent dig en kop kaffe så du lige kommer væk fra opgaverne et kort øjeblik og lav evt. igen din vejrtrækningsøvelse (punkt 1.). Gør det du ved, kan få dig ned i gear, så du kan komme igennem dagens sidste del på en konstruktiv måde og hvor du ved, at du kan gå der fra med god samvittighed.

8. Inden du går hjem

Kik på din prioriteringsliste for dagen, ros dig selv for det du nåede og det du leverede i dag, det kan godt være du ikke kom i gennem listen som ventet, måske kom der nyt til i løbet af dagen eller en opgave tog pludselig mere tid en ventet, så fortvivl ikke, du gjorde hvad du kunne, med de ressourcer du havde til rådighed. Sig PYT og træk på skuldrene, i morgen er der atter en dag. Brug dagens refleksion til også at kikke på din prioriteringsliste for i morgen, hvad er de 3 vigtigst opgaver ud af hele listen? Det er dem du begynder dagen med, derefter er frit lejde på resten af listen. Opdager du, at du har i løbet af dagen har forsøgt at undgå en særlig opgave, så undersøg med dig selv, hvad den overspringshandling handler om – se frygten i øjnene og sæt dig for, at handle på den i morgen som en af de første opgaver på dagen.

9. Rund dagen af i ro og fred

For rigtig mange, kan det være svært at få alle ender til at hænge sammen, når arbejds- og privatliv skal fungere som et samlet puslespil. Det er derfor vigtig at du tager kontrol over dit liv og ikke bare lader tingen ske, og at du hænger fast i ”hamsterhjulet”. Tager du arbejdet med hjem, skal være din prioritering, men lad det ikke være en vane for at nå arbejdsopgaverne, forsøg så vidt det er muligt at holde arbejd og fritid adskilt. Hold fri når du har fri og arbejd når du er på arbejdet. Det giver mere kvalitet på begge fronter.

10. God nat

Inden du ligger dig til at sove, så reflekter kort over dagens mange input og mind dig selv om min. 3 ting der har gjort dig glad i løbet af dagen, og overvej hvad morgendagen skal byde på at positive oplevelser. Det giver en bedre nattesøvn at have gode positive tanker op til. Samtidig er der et ordsprog der siger; at det humør du går i seng med, er det du står op med, så giv dig selv en god stat på den nye dag.

Læs også “Et godt arbejdsmiljø aflæses på bundlinien”