Når man spørger ind til trivslen på arbejdspladsen, er det ofte at svaret er, at medarbejderne ikke oplever, at blive anerkendt som fortjent, eller at ros og belønning bliver ligeligt fordelt på arbejdspladsen.
Kan du nikke genkendende til dette, så er du bestemt ikke alene.
Mangel på ros og anerkendelse påvirker det psykiske arbejdsmiljø og dermed også bundlinjen. Det ligger som en grundværdi hos de fleste af os, og når vi ikke mødes på vores værdier er der risiko for, at vi udvikler stress.
Stress er en alvorlig hindring for både nytænkning, kreativitet og vidensdeling. Det er omkostningsfuldt for arbejdspladserne og vil få medarbejderne til at søge nye udfordringer andre steder.
Som medarbejdere er der en risiko for, at vi overperformer og stresser, når vi ikke ved hvornår vores ledelse er tilfreds med vores arbejdsindsatsen. Det bliver en søgen efter ros og anerkendelsen og det vi ikke selv oplever bliver indfriet, ser vi bliver tilgodeset hos vores kollegaer. Jo flere gange vi kan ”vinge af” at vores kollegaer bliver rost, jo flere gange bliver vi bekræftet i, at vi ikke selv bliver det. Billeledigt set, graver vi et spadestik byder i vores egen stresssituation.
Ledelsen har et ansvar
Det er en god ledelsesstrategi at give ros og anerkendelse, det signalere oprigtig interesse og fortæller hvornår en opgave er løst. Det giver ro til medarbejderne så de kan prioritere deres tid på opgaverne mere optimalt samtidig tager det brodden af stressen på det område.
Det er min oplevelse, når jeg snakker med mine stressramte kunder, at mange arbejdspladser og ledere tror de opfylder medarbejdernes behov for ros og anerkendelse, mens medarbejderne selv slet ikke fornemmer skyggen af anerkendelse.
Vi bliver blinde
Når vi som medarbejder først er opmærksom på, at vores værdier omkring ros og anerkendelser ikke bliver indfriet og stressen er i stigninger, er der en risiko for at vi bliver blinde og at der skal mere til, for at vi fornemmer den oprigtige belønning. Det er vigtigt som leder at belønningen kommer naturligt og som en del af virksomhedskulturen, hvis det er påtaget og uægte, opfattes det som ikke eksisterende. Desværre ligger det at give ros og anerkendelse ikke som en naturlig ting hos mange leder, det skal læres og trænes. Som medarbejder kan du hjælpe på vej, ved at fortælle hvad du har brug for og hvordan du gerne vil anerkendes. Nogen gange skal det gentages rigtig mange gange, så giv ikke op. Det er ikke fordi din leder ikke vil, men han/hun er i gang med at tillære sig ny viden, så hav tålmodighed.
Hvornår har du sidst ros og anerkendt din leder? Det er jo grundlæggende at vi søger at gøre mere af det vi bliver rost for – en ren win-win situation. 🙂
En succesrig arbejdsdag til dig. 🙂
Har du læst andre af de inspirerende blogindlæg her på siden?
Få hurtig hjælp til håndtering af jeres arbejdsmiljø.
Britta Olsson