Jeg troede faktisk, vi var kommet længere. I mange år oplevede jeg, at stress nærmest var et “forbudt ord” på nogle arbejdspladser. Noget man helst ikke talte højt om. Noget der blev pakket ind i formuleringer som “lidt presset”, “træt” og “har meget at se til”.
Men gennem de senere år har jeg også oplevet en positiv udvikling. Flere ledere tør tage dialogen. Flere virksomheder arbejder aktivt med trivsel og psykologisk tryghed. Flere medarbejdere tør række hånden op i tide.
Derfor ramte det mig ekstra hårdt for nylig, da jeg oplevede, at en leder ikke ønskede, at en medarbejder brugte ordet “stress” om sin situation.
Begrundelsen var, at ordet kunne påvirke kollegaerne negativt og det satte mange tanker i gang hos mig. For hvad sker der egentlig, når vi forbyder mennesker at sætte ord på det, de er påvirket af?
Vi ville jo aldrig sige, “du må ikke sige, du har influenza, for så bliver de andre bekymrede”. Eller, “du må ikke fortælle, at du har brækket benet, fordi det påvirker stemningen”.
Problemet forsvinder ikke, fordi vi fjerner ordet
Tværtimod. Når mennesker ikke må sætte ord på deres belastning, oplever mange skam, usikkerhed, ensomhed og følelsen af ikke at blive forstået.
Som stressbehandler møder jeg ofte mennesker, der allerede i lang tid har forsøgt at skjule deres symptomer. De har taget ekstra hensyn, bidt tænderne sammen og sagt “jeg er bare lidt træt”, indtil kroppen eller psyken ikke kunne mere.
Det betyder ikke, at arbejdspladser skal “dyrke” stress. Det betyder heller ikke, at man skal skabe uro eller tale uhensigtsmæssigt om sine udfordringer. Men der er stor forskel på at skabe bekymring – og på at anerkende virkeligheden.
Jeg tror ikke, psykologisk tryghed opstår ved at undgå bestemte ord. Jeg tror, den opstår, når mennesker oplever, at de kan tale om belastninger uden frygt for skam, tavshed eller sanktioner. Og måske er det netop dér, vi stadig har noget arbejde foran os.
Har I behov for sparring med en autoriseret arbejdsmiljørådgiver?
Kontakt osMed venlig hilsen
Britta Olsson
Autoriseret Arbejdsmiljørådgiver i samarbejde med DNV Denmark
Certificeret i GAIS trivselsmåling – sæt fokus på trivslen!
Måske vil du også finde dette indlæg interessant
Se mere på balancedanmark.dk/erhverv/ – Et stærkt samarbejde er vejen til et bedre arbejdsmiljø!

