Med årshjulet skaber I systematik i jeres arbejdsmiljøarbejde.
Et årshjul er en oversigt over alle planlagte aktiviteter og årligt tilbagevendende begivenheder, der udgør fixpunkter i jeres plan. Årshjulet bruges både, når I planlægger året og når I ønsker at skabe overblik over jeres aktiviteter og dele overblikket med andre.
Formål
Formålet med årshjulet som værktøjet er, at I holder fokus på jeres arbejdsmiljøindsats og får fulgt op på jeres aktiviteter. Årshjulet sikrer, at I både tilgodeser driften og det strategiske arbejde, så I kan være på forkant. Det hjælper jer med at fokusere på de langsigtede perspektiver i jeres handleplan og skabe jer et godt og nødvendigt overblik. Samtidig synliggør I arbejdsmiljøarbejdet overfor resten af organisationen.’
Sådan gør I
Et årshjul er individuelt fra virksomhed til virksomhed, derfor skal I tilpasse årshjulet, så det matcher jer, hvad I har fokus på og hvornår der afholdes AMO-møder osv. I kan synkronisere årshjulet med andre processer og aktiviteter i virksomheden bl.a. budgetplanlægning m.m.
Print årshjulet og hæng det op. Så bliver I jævnligt mindet om årets aktiviteter og samtidig kan I orientere øvrige medarbejdere, så de på forhånd kan være aktive og bliver inddraget i det der kommer. Opdatér løbende årshjulet så I sikrer, at det fortsat er opdateret og aktuelt.
Ved udarbejdelse af jeres årshjul, skal I overveje følgende:
- Hvilken platform/skabelon skal vi bruge til vores årshjul?
- Hvordan gør vi årshjulet synligt for alle?
- Hvordan inddrager vi løbende kollegaernes arbejdsmiljøperspektiv og engagement i de indsatser, hvor det er nødvendigt?
- Hvordan sikres den løbende fremdrift af handleplaner?
- Hvad er vigtigt for os, at årshjulet skal vise og støtte os i, i forbindelse med arbejdsmiljøarbejdet? Er det kun alle de faste gentagende aktiviteter, eller skal der også være plads til, at løbende aktiviteter tilføres?
- Hvordan kan årshjulet bruges til at gøre status på samarbejdet i AMO?
Hjælp jer selv til at holde fast i de planlagte aktiviteter. Sæt en reminder i jeres kalender, så I er på forkant med planen og kan planlægge uden om aktiviteten, så I undgår at tilsidesætte dit arbejdsmiljøarbejdet!
Mange ”ansigter”
Hos Balance bruger vi Excel og laver en oversigt i tabelform, så der løbende kan tilpasses og vi har styr på revisionerne. Derudover sikrer vores metode også, at der også påskrives en ansvarlig for den konkrete opgave. Da vi arbejder i samme dokumenter som vores kunder, er det nemlig vigtigt for os, at vi har en platform der er nem at arbejde i for alle parter. Et årshjul kan udføres på mange måder og I kan uden tvivl finde forskellige udkast på nettet – Men hvis I nu bare gerne vil hurtigt igang, så kan I bruge denne skabelon.
Har I brug for hjælp til AM arbejdet, herunder ex. at få udarbejdet et årshjul, så skriv til os via kontaktformularen eller ring på 2162 1176 og få en uforpligtende snak.
Med venlig hilsen
Britta Olsson
Autoriseret Arbejdsmiljørådgiver i samarbejde med DNV Denmark
Måske vil du også finde dette indlæg interessant