Husker I at lave fejl?

Husker I at lave fejl?

På mange virksomheder er det et mål, at stræber efter en 0-fejls kultur, hvilket i min optik kan skabe utryghed blandt medarbejderne og i stedet skabe en kultur, hvor man som medarbejder, ikke tør stå ved de fejl man laver, hvor man forsøger at skjule eller neglicerer fejlene, eller i værste fald ”skubber fejlen” over på kollegaen. Alle laver fejl af og til. Hvis en medarbejder laver en fejl, bør der være den organisatoriske tryghed og kutyme, at man som medarbejder tør tale om fejlen og at man kan gå til sin leder og tør at dele det med sine kollegaer. Det er vigtigt at alle lærer af fejlen og der skabes fællesskab omkring det at rette op. Vi kan kun lære af fejl der er begået i et trygt miljø og hvor man åbent og ærligt kan tale om dem. De fejl, der bliver skjult for andre i organisationen, vil gentage sig igen og igen. Så hvis I “fejrer” jeres fejl, vil I på længere sigt lave færre fejl og være mere innovative.

Når fejlen er sket, er det vigtigt ikke bare at rette fejlen, men kortlægge årsagen til at den opstod og dermed få mulighed for at skabe en handling i der sikre at den ikke gentager sig.

Herunder finder du et værktøj til at analysere fejlen

• Hvad gik galt/hvad er fejlen?

• Hvad var grunden/årsagen til at det gik galt? Her er vi tilbøjelig til at blive ved det svar der kommer først til os og der umiddelbart er åbenlys årsag til fejlen, men hvis I vil lære af fejlen og undgå at den ikke gentages, så er det vigtigt at gå videre i analysen.

Brug 5x hvorfor – så når du har skrevet hvad grundene var – det der umiddelbart kom til dig, så spørg dig selv “hvorfor var det lige grunden”, så kommer et nyt svar. Til det spørger du igen dig selv hvorfor … På den måde kommer du/I dybere ned i den reelle grund til fejlen.

Når du kender den reelle årsag til fejlen, så er det ofte nemmere også at finde en løsning.

• Spørg dig selv: Hvad kan løse/afhjælpe årsagen?

• På hvilken måde vil den løsning sikre, at fejlen ikke gentages?

Nogle gange kræver det en større undersøgelse at kortlægge årsagen til fejlen og det kan medføre, at der skal ændres i processerne m.m., derfor er det en god idé at styre fejlanalysen i en handlingsplan, med mulighed for at udpege handlingsansvarlige og styre deadlines. Sørg for at der følges op, en tid efter at kortlægning er gennemført og evt. ændringer er indarbejdet.

Havde jeres kortlægning og handlingsplan den effekt i forventede, eller skal der yderligere handling til?

Succesfuld fejlhåndtering

1. Reager hurtigt, og undgå at dem omkring dig mister tilliden til din dømmekraft
2. Tag ansvar for din fejl, i stedet for at skjule den eller syde skylde på andre
3. Vær handlingsorienteret og sæt ord på, hvad du vil gøre for at rette op på fejlen
4. Meld hurtigt ud og tag ansvar for handlingsplanen, så fejlen ikke gentages
5. Lad vær med at gemme dig eller blive bange for at handle igen – det er menneskeligt at fejle. Alle der forsøger at gøre noget vil også fejle før eller siden.

Med venlig hilsen

Britta Olsson

Autoriseret Arbejdsmiljørådgiver i samarbejde med DNV Denmark

Måske vil du også finde dette indlæg interessant

Hvem er affaldsansvarlig i din virksomhed?

Affaldshåndtering er langt mere end blot at smide ting i den rigtige container. For virksomheder [...]

Hvis du ruller øjnene over kemiske risikovurderinger, så husk

Når mange virksomheder tænker på kemiske risikovurderinger, er det ofte med et sukkende blik mod [...]

GAIS-certificeret arbejdsmiljøledelse

GAIS-certificeret arbejdsmiljøledelse Få mere ud af jeres næste APV eller trivselsmåling! Vi er nu certificeret [...]

Pulje til arbejdsmiljøindsats i regioner og kommuner (PARK)

Pulje til arbejdsmiljøindsats i regioner og kommuner (PARK) I december 2023 afsatte parterne bag trepartsaftalen [...]

Jeg har en nyhed, jeg er rigtig glad for at dele

Jeg har en nyhed, jeg er rigtig glad for at dele: Jeg er nu fast [...]

Kom godt tilbage efter ferien – og husk at tage dig selv med

Ferie er for mange lig med afslapning, nærvær og frihed. Væk fra deadlines, møder og [...]

Et godt arbejdsmiljø skal prioriteres!

Et godt arbejdsmiljø skal prioriteres, det er ikke noget der kommer af sig selv. Det [...]

Nu kan Arbejdstilsynet bruge video og billeder som bevis

Fra den 1. juni 2025 er det blevet væsentligt nemmere for Arbejdstilsynet at føre sager [...]