Sådan troede jeg også det var for mig, inden jeg selv gik ned med stress

Sådan troede jeg også det var for mig, inden jeg selv gik ned med stress

Jeg hører nogen gange sætningen ’Jeg er sådan en, der ikke kan blive stresset’. Sådan troede jeg også det var for mig, inden jeg selv gik ned med stress.

Jeg har oplevet flere ledere og medarbejdere, der er gået ned med stress, sige: ’det er kommet helt bag på mig, at jeg skulle komme hertil’. Og medarbejdere/kollegaer der siger: ’Det havde vi ikke regnet med, kunne ske for ham/hende’.

Af skade bliver man klogere, lyder et gammelt ordsprog. Jeg ved i dag at stress kan ramme os alle, hvis de rette omstændigheder er til stede.

Er du en af dem der er overbevist om, at stress og mistrivsel kun rammer kollegaerne, så husk på, at du også selv er kollega.

Stress og mistrivsel kan ramme os alle. Jeg er af den opfattelse, at hvis noget kan gå den ene vej, så kan det også gå den anden. Med det mener jeg, at vi alle kan være med til at hjælpe en medarbejder eller kollega der har det svært.

Men hvordan tackler vi det? Jeg har her samlet 5 gode råd til dig som kollega.

Vær opmærksom: 
Læg mærke til om din kollega/medarbejder har ændret adfærd over tid. Vær opmærksom på om nogen viser tegn på mistrivsel, stress, angst eller depression.

Tag ansvar og spørg ind:
Du skal aldrig være bange for at spørge ind. Men lad vær, hvis du ikke er parat til at lytte og høre det der måtte komme. Bliver du afvist ved din først konfrontation, selv om du har klare beviser og tegn på mistrivsel eller stress, så spørg forsigtigt ind igen. Kom helst med de konkrete beviser du har, men sig det på en støttende og hjælpende måde.

Vis vejen:
Som stressramt kan det være svært, at agere og selv finde løsninger, så hjælp ved at støtte op og guide din kollega/medarbejder til dem/de, der i organisationen konkret kan hjælpe – leder, arbejdsmiljørepræsentanten/-organisationen, HR eller tillidsrepræsentant, det kan også være at I har en ekstern ressource der kan trækkes ind. Tilbyd evt. at skabe kontakten eller være med ved mødet – fire øre høre bedre en to.

Støt op:
Vis at du vil hjælpe ved at tilbyde din hjælp, på din kollegas/medarbejders præmisser. Spørg ind til hvad han/hun har mest brug for og hvordan du bedst kan støtte lige nu? Måske er det bare at lytte, når der er brug for det. Give en hånd med, stille sig til rådighed m.m. Undgå at komme med gode råd, for det der virker for dig, er ikke nødvendigvis godt for andre. Respektér at vi alle er forskellige.

Vær med til at skabe det gode arbejdsmiljø:
Som kollega kan du være med til bidrage til det gode fællesskab. Gør det legalt at tale om tingene og undgå at gå med i sladder, brokkeri og det at tale tingene ned. Vær med til at skabe munterhed og god stemning og hjælp hinanden.

 

Nye emballageregler – Er I omfattede?

Nye emballageregler – Er I omfattede? Fra 31. december 2024 trådte de nye regler om [...]

Kære leder, er det tid til at styrke trivslen?

Du brænder for at skabe en arbejdsplads, hvor folk trives. Du ved, at et godt [...]

Hjemmearbejde under pres – eller mulighed for fornyet tillid og tryghed?

Den 28. juni 2024 traf Østre Landsret en afgørelse, der potentielt kan få vidtrækkende konsekvenser [...]

Danmarks Mentale Sundhedsdag 2025

Igen i år forbereder vi jer på Danmarks Mentale Sundhedsdag – den afholdes som altid [...]

En leder bliver man ikke bare, fordi man får titlen

At blive tilbudt en lederrolle kan føles som et stort skulderklap – en anerkendelse af [...]

Asbestautorisation: Tiden er ikke løbet fra jer!

Mange virksomheder tror fejlagtigt, at de skulle have asbestautorisation allerede ved årsskiftet – men faktum [...]

9000 kr. ekstra til AM repræsentanter – er du berettiget?

Husk! Ud over arbejdsmiljølovgivningen kan fagforbund have særregler, der giver arbejdsmiljørepræsentanter (AMR) ekstra beskyttelse og [...]

Husker I at lave fejl?

På mange virksomheder er det et mål, at stræber efter en 0-fejls kultur, hvilket i [...]

Britta Olsson – Balance ApS – Tlf.: 21621176