Jeg hører nogen gange sætningen ’Jeg er sådan en, der ikke kan blive stresset’. Sådan troede jeg også det var for mig, inden jeg selv gik ned med stress.
Jeg har oplevet flere ledere og medarbejdere, der er gået ned med stress, sige: ’det er kommet helt bag på mig, at jeg skulle komme hertil’. Og medarbejdere/kollegaer der siger: ’Det havde vi ikke regnet med, kunne ske for ham/hende’.
Af skade bliver man klogere, lyder et gammelt ordsprog. Jeg ved i dag at stress kan ramme os alle, hvis de rette omstændigheder er til stede.
Er du en af dem der er overbevist om, at stress og mistrivsel kun rammer kollegaerne, så husk på, at du også selv er kollega.
Stress og mistrivsel kan ramme os alle. Jeg er af den opfattelse, at hvis noget kan gå den ene vej, så kan det også gå den anden. Med det mener jeg, at vi alle kan være med til at hjælpe en medarbejder eller kollega der har det svært.
Men hvordan tackler vi det? Jeg har her samlet 5 gode råd til dig som kollega.
Vær opmærksom:
Læg mærke til om din kollega/medarbejder har ændret adfærd over tid. Vær opmærksom på om nogen viser tegn på mistrivsel, stress, angst eller depression.
Tag ansvar og spørg ind:
Du skal aldrig være bange for at spørge ind. Men lad vær, hvis du ikke er parat til at lytte og høre det der måtte komme. Bliver du afvist ved din først konfrontation, selv om du har klare beviser og tegn på mistrivsel eller stress, så spørg forsigtigt ind igen. Kom helst med de konkrete beviser du har, men sig det på en støttende og hjælpende måde.
Vis vejen:
Som stressramt kan det være svært, at agere og selv finde løsninger, så hjælp ved at støtte op og guide din kollega/medarbejder til dem/de, der i organisationen konkret kan hjælpe – leder, arbejdsmiljørepræsentanten/-organisationen, HR eller tillidsrepræsentant, det kan også være at I har en ekstern ressource der kan trækkes ind. Tilbyd evt. at skabe kontakten eller være med ved mødet – fire øre høre bedre en to.
Støt op:
Vis at du vil hjælpe ved at tilbyde din hjælp, på din kollegas/medarbejders præmisser. Spørg ind til hvad han/hun har mest brug for og hvordan du bedst kan støtte lige nu? Måske er det bare at lytte, når der er brug for det. Give en hånd med, stille sig til rådighed m.m. Undgå at komme med gode råd, for det der virker for dig, er ikke nødvendigvis godt for andre. Respektér at vi alle er forskellige.
Vær med til at skabe det gode arbejdsmiljø:
Som kollega kan du være med til bidrage til det gode fællesskab. Gør det legalt at tale om tingene og undgå at gå med i sladder, brokkeri og det at tale tingene ned. Vær med til at skabe munterhed og god stemning og hjælp hinanden.
Britta Olsson – Balance ApS – Tlf.: 21621176