Udfordr den dårlige stemning på arbejdspladsen

Udfordr den dårlige stemning på arbejdspladsen

Udfordr den dårlige stemning på arbejdspladsen, hvis du møder den – undgå at løbe med den.

Oplever du brokkende kollegaer, så skal du passe på, for negativitet, brokkeri og dårligt humør smitter. Brokkehoveder finder vi alle steder, både på arbejdspladsen og i privatlivet. Og en negativ energi kan hurtigt blive som en smittende virus. På den måde vil du hurtigt opleve at ”lavinen ruller”. Undgå at blive medløber uden at have sat dig ind i, hvad brokkeriet reelt handler om.

Der går sjældent røg af et bål uden der er ild

Med det mener jeg, at det er sjældent at brokkeriet er helt grundløst. Stress, dårlig ledelse, manglende information og kommunikation omkring omstruktureringer osv. Dey kan præge stemningen på arbejdspladsen og sætte gang i negative tanker og brokkeri. Undgå at løbe med på brokkeriet, hvis ikke det er en målrettet og konstruktiv kritik, men blot brokkeri for brokkeriet skyld.

Hvis kritikken er konstruktiv, så er det langt bedre at opfordre kollegaen gå til sin leder, HR, tillidsrepræsentanten eller arbejdsmiljørepræsentanten og få en fortrolig samtale. Ellers bør du forsøge at styre uden om. Jeg ved det kan være en svær proces. Jeg kender det fra mig selv, man opdager ofte først når man er hoppet med på galejen at den er gal. Men når du er bevidst om brokkeriet så kan du nå at stoppe op i tide. Prøv at udfordre brokkeren, ved at spørge ind til det kollegaen er utilfreds med. Spørg eksempelvis til, hvad vedkommende selv kan og vil gøre for at ændre på tingene.

  • Er man utilfreds med forhold på arbejdspladsen, skal det påtales over for ledelsen.
  • Er man utilfreds med kollegas adfærd, så påtal det over for den pågældende.

Se andre tips til hvordan man fremmer det gode arbejdsmiljø så se mere i bloggen 😊

 

Nye emballageregler – Er I omfattede?

Fra 31. december 2024 trådte de nye regler om producentansvar for emballage i kraft. Det [...]

Kære leder, er det tid til at styrke trivslen?

Du brænder for at skabe en arbejdsplads, hvor folk trives. Du ved, at et godt [...]

Hjemmearbejde under pres – eller mulighed for fornyet tillid og tryghed?

Den 28. juni 2024 traf Østre Landsret en afgørelse, der potentielt kan få vidtrækkende konsekvenser [...]

Danmarks Mentale Sundhedsdag 2025

Igen i år forbereder vi jer på Danmarks Mentale Sundhedsdag – den afholdes som altid [...]

En leder bliver man ikke bare, fordi man får titlen

At blive tilbudt en lederrolle kan føles som et stort skulderklap – en anerkendelse af [...]

Asbestautorisation: Tiden er ikke løbet fra jer!

Mange virksomheder tror fejlagtigt, at de skulle have asbestautorisation allerede ved årsskiftet – men faktum [...]

9000 kr. ekstra til AM repræsentanter – er du berettiget?

Husk! Ud over arbejdsmiljølovgivningen kan fagforbund have særregler, der giver arbejdsmiljørepræsentanter (AMR) ekstra beskyttelse og [...]

Husker I at lave fejl?

På mange virksomheder er det et mål, at stræber efter en 0-fejls kultur, hvilket i [...]

Britta Olsson – Balance ApS – Tlf.: 21621176