Kan forandringer forenes med tryghed? Dagligt skal ledere og medarbejdere forholde sig til forandringer, omlægninger, omstruktureringer, intensiv konkurrence og markante besparelser for blot at nævne nogle af de aspekter der er i de radikale forandringer. Mere end nogensinde har de indtaget hverdagen både i erhvervslivet og i den offentlige sektor. Jeg tror at evnen til, at gribe forandringerne er blevet en basal forudsætning for succes.
Men er vi klar og klædt på til forandringerne eller kaster vi os ud i det med skyklapper for øjnene og forventer, at det nok skal gå? For mig at se, er det som at springe fra 10 m. vippen i svømmehallen, uden at kunne svømme. Og inden at have lært de basale springteknikker – og forvente, at det bliver et olympisk spring.
Der skal afsættes ressourcer til, at kunne håndtere forandringerne og det er i alle led i organisationen. Forandringsparathed er ikke et medfødt instinkt, men en nødvendig disciplin der skal læres, hvis vi vil kunne klare os som virksomhed og individ.
Alt for ofte møder jeg medarbejdere og ledere, der trods viden om forandringsparathed, bruger rigtig meget energi på at modarbejde forandring. Et forkrampet håb på at alt så kan være ved det vante og trygge, fordi det i grunden er der vi trives bedst. Hvorfor lave om på noget der virker? Forandringer tager for mange ressourcer i virksomheden. Det har vi prøvet før, det virker alligevel ikke osv. Udtryk som du sikker har hørt før eller måske selv har sagt. Udtryk der understreger modstanden mod forandringen.
En vedvarende modstand mod forandringer i et samfund
– der udvikler sig i en rivende fart giver alvorlig stress og koster dyrt for den enkelte medarbejder/leder, virksomhed og samfund. Vi bliver nød til at lære forandringens disciplin, og hjælpe og støtte hinanden, hvis vi vil have succes og opnå tryghed. Vi kan ikke bare lukke øjnene for vores kollegaers fald. Succes i virksomheden handler om samarbejde og fællesskab. Forandringsprocesser kræver ledelse. Ledere der forstår at benytte sin placering, kommunikationsform og empati, til at skabe trygge rammer for en legal forandringsproces. Det er leders ansvar at sikre, at alle medarbejdere er med og har forstået årsagen til forandringen.
7 Tip til ledere i forandringsprocessen
- Forstå selv bagrunden for forandring, før du formidler budskabet videre til medarbejderne
- Gør budskabet kort og konkret
- Sæt rammen og vis vejen
- Sikre, at budskabet i forandringsarbejdet er forstået, tag ikke noget for givet. Et nik eller ja, er IKKE det samme som, at der er købt ind på forandringsprocessen
- Sørg for, at der bliver taget ansvar
- Følg op og vis løbende engagement
- Vær løbende parat til at svare på spørgsmål, guide og hjælpe videre
Har du brug for sparing i forbindelse med din leder rolle eller oplever du, at der er stress i organisationen, så kontakt os.
En foranderlig dag til dig 😉
Britta Olsson – Balance ApS – Tlf.: 21621176