I har sikkert selv oplevet det. Ofte er det sådan, at når en medarbejder bliver sygemeldt med stress, så lægger det pres på alle andre i virksomheden. En tese som nu også er bekræftet gennem en undersøgelse fra YouGov.
I min optik er der ingen, der har fortjent at gå ned med stress og det er heller ikke acceptabelt, at det skal gå ud over kollegaerne.
Når jeg får en stressklient ind, så tegner der sig ofte et billede af en organisation, hvor klienten ikke er alene om, at være gået ned med stress. Der kan være flere før dem der har været sygemeldt med stress. De kan fortælle, at andre i organisationen også går rundt med tydelige stresstegn og at det kun, er et spørgsmål om tid før der er flere, der melder sig syge.
Manglende ressourcer
“Kan du lige følge op på opgaven, tage fat i kunden eller gå til mødet m.m.”. Det er opgaver som nævnte, der ofte ligges over på andre i organisationen, når en kollega sygemeldes med stress. Opgaver som de tilbageværende kollegaer ikke nødvendigvis har kompetencer til, indsigt i eller ressourcer til. Opgaver der skal påtages, udover de opgaver kollegaerne selv er ansat til. Jeg hører ofte eksempler på, at de nærmeste kollegaer til en stresssygemeldt medarbejder, selv viser tegn på stress, fordi der mange steder stilles større krav om omstillingsparathed og at arbejde hurtigere.
Arbejdsopgaverne hober sig op, når en medarbejder bliver sygemeldt. Og nogle gange lægges disse over på kollegaernes skriveborde. Det sætter derfor ofte hele afdelingen under pres – som en kædereaktion, når en medarbejder sygemeldes med stress.
Pres skaber modpres
Stress skaber mere stress, hvis ikke der ledelsesmæssigt trædes til og skabes overblik og prioritering.
Jeg har skrevet om det før (“Udfordr den dårlige stemning på arbejdspladsen”). Stress smitter og i en grad, at det går udover effektivitet, produktivitet og bundlinje.
I forbindelse med en sygemelding, er det en ledelsesmæssig opgave og et ansvar, at prioritere benhårdt i arbejdsopgaverne, så de øvrige medarbejdere ikke også overbelastes og i værste fald må sygemeldes.
Vi er som medarbejdere ansvarsbevidste og vil gerne skabe gode resultater. Derfor påtager vi os også selv på egen hånd, mange af de opgaver der ligger tilbage efter en sygemeldt kollega. Men vi har ikke altid det store overblik og får derfor svært ved at prioriter. Det er derfor den opgave lægges hos nærmeste leder. Man skal som leder undgå at flere medarbejdere går ned med stress.
Det er ikke kun medarbejdere men også topledelsen, der har en forventning om, at lederne prioriterer medarbejdernes trivsel. Det psykiske arbejdsmiljø og trivslen i mange virksomheder er blevet en del af den overordnede strategi. Hvis man ikke kan få det til at hænge sammen med de ressourcer der er til rådighed, så bør man som leder gå videre til egen chef for at få hjælp til prioritering. Og måske samtidig inddrage de tilbageværende medarbejdere i en fælles tilrettelæggelse af opgaverne.
Britta Olsson – Balance ApS – Tlf.: 21621176