Hvornår har du sidst vurderet din arbejdsplads?

APV cyklus

Hvornår har du sidst vurderet din arbejdsplads? Få indflydelse på din arbejdsplads og vær med til at skabe et godt og sundt arbejdsmiljø. Desværre er der mange virksomheder der endnu ikke har fået øjnene op, for det lovkrav at der skal udarbejdes arbejdspladsvurdering (APV), når man har medarbejdere ansat. Det skal ikke kun gøres fordi det er et lovkrav/forpligtelse, det er sund fornuft, et godt ledelsesværktøj og kan være med til at give besparelser.

I lovteksten står der

“Alle virksomheder med medarbejdere skal gennemføre en APV. Arbejdsgiveren har ansvaret for, at dette sker. Det gælder også, hvis der kun er én medarbejder, og også, selv om der kun er tale om tidsbegrænsede ansættelser eller løsarbejde.

Krav til APV’en, som virksomheden altid skal overholde

  • APV’en skal være skriftlig.
  • APV’en skal være tilgængelig på virksomheden, så både ledelsen, medarbejderne og Arbejdstilsynet kan læse den.
  • APV-processen består normalt af fem faser. Den enkelte virksomhed må selv vælge de metoder og redskaber, som den vurderer, vil virke bedst.
  • Ledelsen og medarbejderne skal samarbejde om hele APV-processen.”

Man skal som minimum udarbejde en APV hver 3. år eller når arbejdsforholdene er ændret. Det kan være andre opgaver, nye maskiner, flytninger osv.

For de fleste af de virksomheder jeg besøger, er APV’en et overset krav og dermed gammel, hvis overhovedet.

APV’en er et af de faste punkter på arbejdstilsynets tilsynsbesøg og er APV’en ikke på plads, er I sikre på at modtage et påbud. Så hvis du/I ikke allerede har fået udarbejdet jeres APV, så er det nu.
Arbejdstilsynet har et mål om, at alle virksomheder med ansatte skal have et tilsyn inden udgangen af 2017, så måske er det jeres arbejdsplads der får besøg næste gang.

Det er min erfaring, at en god, enkel APV kan gøre underværker, så ring og få en gratis telefonvejledning til jeres APV.

​God arbejdslyst 😊

Derfor Risikovurdering

Ofte ser jeg, at sikkerhed måles på fravær af uønskede hændelser. Nogle virksomheder har opslag [...]

STOP arbejdet i tide

Er det din strategi, at når du har travlt på dit arbejde, så giver du [...]

Sådan opnår I en asbest autorisation

Ligner du et stort spørgsmålstegn lige nu? Der er hjælp at hente! Eller ring 2152 [...]

Find 5 ting du kan lide ved dit arbejde

Vores hjerne er bedst til at huske de dårlige og negative oplevelser. Det er naturligt [...]

Hjælp din medarbejder tilbage efter stress

Tilknytningen til arbejdsmarkedet er vigtig Det er bedst for alle, at medarbejdere med stress fortsat [...]

Kom godt igang med arbejdsmiljøet, med et konkret overblik

Årshjulet Med årshjulet skaber i systematik i jeres arbejdsmiljøarbejde. Et årshjul er en oversigt over [...]

Nye krav til håndtering af asbest i arbejdsmiljøet

Er I klar? Efter sommerens opdaterede lovgivning er det vigtigere end nogensinde at sikre, at [...]

Slip kontrollen og skab trivsel

Trivsel på arbejdspladsen (psykisk arbejdsmiljø) har mere fokus nu end tidligere. Vi er nødt til [...]

Britta Olsson – Balance ApS – Tlf.: 21621176