Hvornår har du sidst vurderet din arbejdsplads?

Almindelige årsager til, at vi oplever søvnproblemer

Hvornår har du sidst vurderet din arbejdsplads? Få indflydelse på din arbejdsplads og vær med til at skabe et godt og sundt arbejdsmiljø. Desværre er der mange virksomheder der endnu ikke har fået øjnene op, for det lovkrav at der skal udarbejdes arbejdspladsvurdering (APV), når man har medarbejdere ansat. Det skal ikke kun gøres fordi det er et lovkrav/forpligtelse, det er sund fornuft, et godt ledelsesværktøj og kan være med til at give besparelser.

I lovteksten står der

“Alle virksomheder med medarbejdere skal gennemføre en APV. Arbejdsgiveren har ansvaret for, at dette sker. Det gælder også, hvis der kun er én medarbejder, og også, selv om der kun er tale om tidsbegrænsede ansættelser eller løsarbejde.

Krav til APV’en, som virksomheden altid skal overholde

  • APV’en skal være skriftlig.
  • APV’en skal være tilgængelig på virksomheden, så både ledelsen, medarbejderne og Arbejdstilsynet kan læse den.
  • APV-processen består normalt af fem faser. Den enkelte virksomhed må selv vælge de metoder og redskaber, som den vurderer, vil virke bedst.
  • Ledelsen og medarbejderne skal samarbejde om hele APV-processen.”

Man skal som minimum udarbejde en APV hver 3. år eller når arbejdsforholdene er ændret. Det kan være andre opgaver, nye maskiner, flytninger osv.

For de fleste af de virksomheder jeg besøger, er APV’en et overset krav og dermed gammel, hvis overhovedet.

APV’en er et af de faste punkter på arbejdstilsynets tilsynsbesøg og er APV’en ikke på plads, er I sikre på at modtage et påbud. Så hvis du/I ikke allerede har fået udarbejdet jeres APV, så er det nu.
Arbejdstilsynet har et mål om, at alle virksomheder med ansatte skal have et tilsyn inden udgangen af 2017, så måske er det jeres arbejdsplads der får besøg næste gang.

Det er min erfaring, at en god, enkel APV kan gøre underværker, så ring og få en gratis telefonvejledning til jeres APV.

​God arbejdslyst 😊

 

Nye emballageregler – Er I omfattede?

Nye emballageregler – Er I omfattede? Fra 31. december 2024 trådte de nye regler om [...]

Kære leder, er det tid til at styrke trivslen?

Du brænder for at skabe en arbejdsplads, hvor folk trives. Du ved, at et godt [...]

Hjemmearbejde under pres – eller mulighed for fornyet tillid og tryghed?

Den 28. juni 2024 traf Østre Landsret en afgørelse, der potentielt kan få vidtrækkende konsekvenser [...]

Danmarks Mentale Sundhedsdag 2025

Igen i år forbereder vi jer på Danmarks Mentale Sundhedsdag – den afholdes som altid [...]

En leder bliver man ikke bare, fordi man får titlen

At blive tilbudt en lederrolle kan føles som et stort skulderklap – en anerkendelse af [...]

Asbestautorisation: Tiden er ikke løbet fra jer!

Mange virksomheder tror fejlagtigt, at de skulle have asbestautorisation allerede ved årsskiftet – men faktum [...]

9000 kr. ekstra til AM repræsentanter – er du berettiget?

Husk! Ud over arbejdsmiljølovgivningen kan fagforbund have særregler, der giver arbejdsmiljørepræsentanter (AMR) ekstra beskyttelse og [...]

Husker I at lave fejl?

På mange virksomheder er det et mål, at stræber efter en 0-fejls kultur, hvilket i [...]

Britta Olsson – Balance ApS – Tlf.: 21621176