Iflg. nye tal fra arbejdsskadestyrelsen

Iflg. nye tal fra arbejdsskadestyrelsen

Iflg. nye tal fra arbejdsskadestyrelsen, er der sket en stigning i antallet af anmeldte erhvervssygdomme. Herunder er psykiske sygdomme og gener som stress det, der tegner sig for en stigning på mere end 60 % på de seneste 3 år.

Det er for mig ikke overraskende tal. Jeg ser selv en stigning i antallet af stressramte der søger hjælp. Samtidig tror jeg, at tallet er langt større end det statistikkerne viser, idet mange oplever problemer med at anmelde deres stress som arbejdsbetinget. Reglerne på det område er nemlig meget strenge og kræver tydelige beviser på, at stressen udelukkende er arbejdsbetinget – og at man kan pege på en konkret situation der er årsagen hertil.

I langt de fleste stresstilfælde handler stressen om en kombination af private og arbejdsmæssige forhold. Når vi snakker om de arbejdsmæssige forhold, er områder som spareplaner, nedskæringer, omrokeringer, nye ansvarsområder, kommunikation osv. en stor årsag til stress.

Var det ægget eller hønen der kom først?

Det mener jeg er det store spørgsmål, når vi snakker om anmeldelser af stress. Vi er hele mennesker og vi påvirkes i de miljøer vi omgås. Det betyder også, at når vi ikke trives på arbejdet så påvirker det også vores privatliv og omvendt.

Jeg mener ikke, man skal skelne til hvorfra stressen er opstået, men forholde sig til stressen som en helhed. Virksomheden bliver jo også ramt, på arbejdsindsatsen, motivationen, engagementet etc. Også selvom en medarbejder er ned med stress alene pga. private forhold.

Uanset hvor stressen stammer fra, er konsekvenserne og prisen den samme for både den stressramte og arbejdspladsen. En stressramt medarbejder koster i omegnen af en halv til 4 millioner kr. for en virksomhed og hertil kommer alle de menneskelige omkostninger.

Stressen skal tages alvorlig og vi er nødt til, at se på det fra alle sider. Heldigvis oplever jeg også en større åbenhed på arbejdspladserne når det kommer til at tale om stress og psykiske skader/lidelser. Mange ledere gør en stor indsats for at undgå stress blandt kollegaer, ligesom mange virksomheder er begyndt at lave stress- og trivselspolitikker for at forebygge stressen på arbejdspladsen.

Få hjælp til at styrke arbejdsmiljøet, forebygge af stress, stressbehandling m.m.

 

Nye emballageregler – Er I omfattede?

Nye emballageregler – Er I omfattede? Fra 31. december 2024 trådte de nye regler om [...]

Kære leder, er det tid til at styrke trivslen?

Du brænder for at skabe en arbejdsplads, hvor folk trives. Du ved, at et godt [...]

Hjemmearbejde under pres – eller mulighed for fornyet tillid og tryghed?

Den 28. juni 2024 traf Østre Landsret en afgørelse, der potentielt kan få vidtrækkende konsekvenser [...]

Danmarks Mentale Sundhedsdag 2025

Igen i år forbereder vi jer på Danmarks Mentale Sundhedsdag – den afholdes som altid [...]

En leder bliver man ikke bare, fordi man får titlen

At blive tilbudt en lederrolle kan føles som et stort skulderklap – en anerkendelse af [...]

Asbestautorisation: Tiden er ikke løbet fra jer!

Mange virksomheder tror fejlagtigt, at de skulle have asbestautorisation allerede ved årsskiftet – men faktum [...]

9000 kr. ekstra til AM repræsentanter – er du berettiget?

Husk! Ud over arbejdsmiljølovgivningen kan fagforbund have særregler, der giver arbejdsmiljørepræsentanter (AMR) ekstra beskyttelse og [...]

Husker I at lave fejl?

På mange virksomheder er det et mål, at stræber efter en 0-fejls kultur, hvilket i [...]

Britta Olsson – Balance ApS – Tlf.: 21621176