Et dårligt arbejdsmiljø har

Et godt arbejdsmiljø

Vi ved alle, at et dårligt arbejdsmiljø har stor negativ betydning for bundlinjen, gennem sin påvirkning af trivsel, motivation og engagement. Men tør vi gøre noget konkret ved det, når vi konstaterer at der er behov for forbedring?

Er holdningen, at det er medarbejdernes opgave at skabe trivsel? At vi ikke kan gøre noget ved, hvordan medarbejderne tænker, føler og agerer? Eller tør vi se løven i øjnene og tage udfordringen op i ledelsen, hvor opgaven retmæssig bør ligge?

Jeg oplever alt for ofte, at ledelsen i virksomheder og organisationer går rundt med skyklapper på. Problemerne/udfordringerne er man til dels godt klar over, men håber at medarbejderne selv finder en løsning. MEN mistrivsel og stress i en organisation skal kortlægges og håndteres oppe fra i organisationen. Det kræver ansvar, ledelse og faste beslutninger, samt en ledelse der går foran og tør være rollemodel.

Gode værktøjer til kortlægning af arbejdsmiljøet er bl.a.:

  • En god arbejdspladsvurdering (APV)
  • Trivselsmåling
  • Medarbejdersamtaler
  • Uddannelse af medarbejder

Vil du vide mere om, hvilke muligheder I har i jeres virksomhed, for at skabe øget vækst og overskud gennem et godt arbejdsmiljø så kontakt os for yderligere information eller tilmeld dig vores nyhedsbrev og få løbende information om muligheder  og værktøjer.

 

Nye emballageregler – Er I omfattede?

Nye emballageregler – Er I omfattede? Fra 31. december 2024 trådte de nye regler om [...]

Kære leder, er det tid til at styrke trivslen?

Du brænder for at skabe en arbejdsplads, hvor folk trives. Du ved, at et godt [...]

Hjemmearbejde under pres – eller mulighed for fornyet tillid og tryghed?

Den 28. juni 2024 traf Østre Landsret en afgørelse, der potentielt kan få vidtrækkende konsekvenser [...]

Danmarks Mentale Sundhedsdag 2025

Igen i år forbereder vi jer på Danmarks Mentale Sundhedsdag – den afholdes som altid [...]

En leder bliver man ikke bare, fordi man får titlen

At blive tilbudt en lederrolle kan føles som et stort skulderklap – en anerkendelse af [...]

Asbestautorisation: Tiden er ikke løbet fra jer!

Mange virksomheder tror fejlagtigt, at de skulle have asbestautorisation allerede ved årsskiftet – men faktum [...]

9000 kr. ekstra til AM repræsentanter – er du berettiget?

Husk! Ud over arbejdsmiljølovgivningen kan fagforbund have særregler, der giver arbejdsmiljørepræsentanter (AMR) ekstra beskyttelse og [...]

Husker I at lave fejl?

På mange virksomheder er det et mål, at stræber efter en 0-fejls kultur, hvilket i [...]

Britta Olsson – Balance ApS – Tlf.: 21621176