Hvornår har du sidst stillet skarpt?

APV cyklus

Hvornår har du sidst stillet skarpt og vurderet din egen arbejdsplads?

Det er ikke bare en god idé, en gang imellem at vurdere sin arbejdsplads, det er faktisk et lovkrav, alle virksomheder med ansatte er forpligtet til at udføre minimum hvert 3. år.

Få indflydelse på DIN arbejdsplads og vær med til at skabe et godt og sundt arbejdsmiljø.

  • Er det ved at være længe siden, du sidst har lavet en APV?
  • Kan du finde frem til den sidste der er udarbejdet i virksomheden?
  • Ved du hvornår der sidst er lavet en hos jer?
  • Hvad har I arbejdet med på baggrund af den seneste APV?

Hvorfor en APV?

En APV er ikke kun til gavn for den enkelte medarbejder men for hele organisationen. Hjælp hinanden med at få sat fokus på arbejdspladsvurderingen. Som ledelse er der rigtig meget nyttig information at hente i en APV:

  • Brug tilbagemeldingerne konstruktivt.
  • Lav handlingsplaner på de udfordringer der måtte blive belyst gennem APV’en.
  • Brug tilbagemeldingerne som materiale for jeres lovpligtige årsdrøftelse og den kommende strategi på arbejdsmiljøområdet.

En APV (arbejdspladsvurdering) skal ikke KUN udarbejdes med baggrund i lovkrav. Det er sund fornuft, et godt ledelsesværktøj og kan være med til at give besparelser.

I lovteksten står der:
’Alle virksomheder med medarbejdere skal gennemføre en APV. Arbejdsgiveren har ansvaret for, at dette sker. Det gælder også, hvis der kun er én medarbejder, og også selv om der kun er tale om tidsbegrænsede ansættelser eller løsarbejde’.

Krav til APV’en, som virksomheden altid skal overholde:

  • APV’en skal være skriftlig.
  • APV’en skal være tilgængelig på virksomheden, så både ledelsen, medarbejderne og Arbejdstilsynet kan læse den.
  • APV-processen består normalt af fem faser. Den enkelte virksomhed må selv vælge de metoder og redskaber, som den vurderer, vil virke bedst.
  • Ledelsen og medarbejderne skal samarbejde om hele APV-processen.

Man skal som minimum udarbejde en APV hvert 3.år eller når arbejdsforholdene er ændret. Det kan ex. være andre opgaver, nye maskiner, flytninger osv.

APV’en er blevet glemt

For de fleste af de virksomheder jeg besøger, er APV’en et overset krav og dermed længe siden den er lavet, hvis overhovedet. APV’en er et af de faste punkter på arbejdstilsynets tilsynsbesøg og er APV’en ikke på plads, er I sikre på at modtage et påbud. Hvis du/I ikke allerede har fået udarbejdet jeres APV, så spar tid og penge ved at komme i gang NU – hvad er det der holder jer tilbage?

Det er min erfaring, at en god enkel APV kan gøre underværker. Ring og lad os få en uvildig snak om jeres muligheder.

 

Nye emballageregler – Er I omfattede?

Nye emballageregler – Er I omfattede? Fra 31. december 2024 trådte de nye regler om [...]

Kære leder, er det tid til at styrke trivslen?

Du brænder for at skabe en arbejdsplads, hvor folk trives. Du ved, at et godt [...]

Hjemmearbejde under pres – eller mulighed for fornyet tillid og tryghed?

Den 28. juni 2024 traf Østre Landsret en afgørelse, der potentielt kan få vidtrækkende konsekvenser [...]

Danmarks Mentale Sundhedsdag 2025

Igen i år forbereder vi jer på Danmarks Mentale Sundhedsdag – den afholdes som altid [...]

En leder bliver man ikke bare, fordi man får titlen

At blive tilbudt en lederrolle kan føles som et stort skulderklap – en anerkendelse af [...]

Asbestautorisation: Tiden er ikke løbet fra jer!

Mange virksomheder tror fejlagtigt, at de skulle have asbestautorisation allerede ved årsskiftet – men faktum [...]

9000 kr. ekstra til AM repræsentanter – er du berettiget?

Husk! Ud over arbejdsmiljølovgivningen kan fagforbund have særregler, der giver arbejdsmiljørepræsentanter (AMR) ekstra beskyttelse og [...]

Husker I at lave fejl?

På mange virksomheder er det et mål, at stræber efter en 0-fejls kultur, hvilket i [...]

Britta Olsson – Balance ApS – Tlf.: 21621176