Hvornår har du sidst stillet skarpt?

APV cyklus

Hvornår har du sidst stillet skarpt og vurderet din egen arbejdsplads?

Det er ikke bare en god idé, en gang imellem at vurdere sin arbejdsplads, det er faktisk et lovkrav, alle virksomheder med ansatte er forpligtet til at udføre minimum hvert 3. år.

Få indflydelse på DIN arbejdsplads og vær med til at skabe et godt og sundt arbejdsmiljø.

  • Er det ved at være længe siden, du sidst har lavet en APV?
  • Kan du finde frem til den sidste der er udarbejdet i virksomheden?
  • Ved du hvornår der sidst er lavet en hos jer?
  • Hvad har I arbejdet med på baggrund af den seneste APV?

Hvorfor en APV?

En APV er ikke kun til gavn for den enkelte medarbejder men for hele organisationen. Hjælp hinanden med at få sat fokus på arbejdspladsvurderingen. Som ledelse er der rigtig meget nyttig information at hente i en APV:

  • Brug tilbagemeldingerne konstruktivt.
  • Lav handlingsplaner på de udfordringer der måtte blive belyst gennem APV’en.
  • Brug tilbagemeldingerne som materiale for jeres lovpligtige årsdrøftelse og den kommende strategi på arbejdsmiljøområdet.

En APV (arbejdspladsvurdering) skal ikke KUN udarbejdes med baggrund i lovkrav. Det er sund fornuft, et godt ledelsesværktøj og kan være med til at give besparelser.

I lovteksten står der:
’Alle virksomheder med medarbejdere skal gennemføre en APV. Arbejdsgiveren har ansvaret for, at dette sker. Det gælder også, hvis der kun er én medarbejder, og også selv om der kun er tale om tidsbegrænsede ansættelser eller løsarbejde’.

Krav til APV’en, som virksomheden altid skal overholde:

  • APV’en skal være skriftlig.
  • APV’en skal være tilgængelig på virksomheden, så både ledelsen, medarbejderne og Arbejdstilsynet kan læse den.
  • APV-processen består normalt af fem faser. Den enkelte virksomhed må selv vælge de metoder og redskaber, som den vurderer, vil virke bedst.
  • Ledelsen og medarbejderne skal samarbejde om hele APV-processen.

Man skal som minimum udarbejde en APV hvert 3.år eller når arbejdsforholdene er ændret. Det kan ex. være andre opgaver, nye maskiner, flytninger osv.

APV’en er blevet glemt

For de fleste af de virksomheder jeg besøger, er APV’en et overset krav og dermed længe siden den er lavet, hvis overhovedet. APV’en er et af de faste punkter på arbejdstilsynets tilsynsbesøg og er APV’en ikke på plads, er I sikre på at modtage et påbud. Hvis du/I ikke allerede har fået udarbejdet jeres APV, så spar tid og penge ved at komme i gang NU – hvad er det der holder jer tilbage?

Det er min erfaring, at en god enkel APV kan gøre underværker. Ring og lad os få en uvildig snak om jeres muligheder.

 

Et nyt år med arbejdsglæde

Et nyt år er for mange, tiden hvor man sætter nye mål for året der [...]

Nu er det snart jul og vi går på ferie

Nu er det snart jul og vi går på ferie, men vi vender snart tilbage [...]

Ofte ser jeg, at sikkerhed måles på fravær af uønskede hændelser

Ofte ser jeg, at sikkerhed måles på fravær af uønskede hændelser. Nogle virksomheder har opslag [...]

Er det din strategi, at når du har travlt på dit arbejde

Er det din strategi når du har travlt på dit arbejde? – Så giver du [...]

Sådan opnår I en asbest autorisation

Ligner du et stort spørgsmålstegn lige nu? Der er hjælp at hente! Eller ring 2152 [...]

Vores hjerne er bedst til at huske de dårlige og negative oplevelser

Vores hjerne er bedst til at huske de dårlige og negative oplevelser. Det er naturligt [...]

Tilknytningen til arbejdsmarkedet er vigtig

Tilknytningen til arbejdsmarkedet er vigtig Det er bedst for alle, at medarbejdere med stress fortsat [...]

Med årshjulet skaber I systematik i jeres arbejdsmiljøarbejde

Med årshjulet skaber I systematik i jeres arbejdsmiljøarbejde. Et årshjul er en oversigt over alle [...]

Britta Olsson – Balance ApS – Tlf.: 21621176