Har I styr på jeres kemi på arbejdet?

Har I styr på jeres kemi på arbejdet?

Har I styr på jeres kemi? “Vi har ikke noget kemi her i virksomheden” – sådan vurderer mange mindre virksomheder deres kemiske arbejdsforhold. Men jeg oplever at langt de fleste virksomheder har kemi stående uden at tænke over det. Selv den lille administrative virksomhed eller bageren har ofte kemi.

Rengøringsmidler, midler til afrensning af tavler, afspritning, afkalkning af kaffemaskine osv. Det hører altsammen under betegnelsen kemi og så snart der er faremarkering på produktet, så skal der udarbejdes arbejdspladsbrugsanvisninger (APB). Ligesom alle de nødvendig forholdsregler skal tages. Nogle virksomheder tror fejlagtigt, at det er nok, blot at sikre, at leverandøren har fremsendt et sikkerhedsdatablad, men det er det ikke.

Leverandøren er forpligtet til, at fremsende/udlevere et gyldigt opdateret sikkerhedsdatablad på det pågældende produkt, også selv om I blot har købt jeres toiletrens i det lokale supermarked. Arbejdspladsbrugsanvisningen skal kortlægge hvordan det enkelt produkt anvendes, hvilket værnemidler der anvende, og hvis uheldet er ude, hvordan man så skal forholdes sig hertil. Både ift. personlig sikkerhed, opsamling af spildt materiale samt bortskaffelse heraf.

Lov om udarbejdelse af arbejdspladsbrugsanvisning.

I forbindelse med det pågældende produkt, skal der forefindes både sikkerhedsdatabladet og arbejdspladsbrugsanvisningen. De medarbejder der anvender produktet skal orienteres om/oplæres i brugen heraf.

Ifølge arbejdsmiljøloven så skal alle virksomheder der anvender kemi, sikre at styre og dokumentere deres kemi, bl.a. ved udarbejdelse af en arbejdspladsbrugsanvisningen.

Ring og få gratis råd/vejledning, hvis du er i tvivl om jeres kemi.

 

Forandring er en proces

Forandring er en proces som består at 4 elementer, når først du er opmærksom på [...]

Styrk den mentale sundhed på arbejdspladsen

Et godt arbejdsliv bygger på mental sundhed Trivsel handler ikke kun om fraværet af stress, [...]

Klage fører til lovændring

En klage fører til lovændring – således skriver TV2 i et indlæg den 5. juni [...]

De 6 vigtigste guldkorn for trivsel på arbejdet

Kender du de 6 vigtigste guldkorn for trivsel på arbejdspladsen? Disse guldkorn dækker over centrale [...]

Det var netop, hvad en kunde sagde

Bære- og løfteseler skal ikke efterses! Det var netop, hvad en kunde sagde – indtil [...]

Nye emballageregler – Er I omfattede?

Nye emballageregler – Er I omfattede? Fra 31. december 2024 trådte de nye regler om [...]

Kære leder, er det tid til at styrke trivslen?

Du brænder for at skabe en arbejdsplads, hvor folk trives. Du ved, at et godt [...]

Hjemmearbejde under pres – eller mulighed for fornyet tillid og tryghed?

Den 28. juni 2024 traf Østre Landsret en afgørelse, der potentielt kan få vidtrækkende konsekvenser [...]

Britta Olsson – Balance ApS – Tlf.: 21621176