Har I styr på jeres kemi på arbejdet?

Har I styr på jeres kemi på arbejdet?

Har I styr på jeres kemi? “Vi har ikke noget kemi her i virksomheden” – sådan vurderer mange mindre virksomheder deres kemiske arbejdsforhold. Men jeg oplever at langt de fleste virksomheder har kemi stående uden at tænke over det. Selv den lille administrative virksomhed eller bageren har ofte kemi.

Rengøringsmidler, midler til afrensning af tavler, afspritning, afkalkning af kaffemaskine osv. Det hører altsammen under betegnelsen kemi og så snart der er faremarkering på produktet, så skal der udarbejdes arbejdspladsbrugsanvisninger (APB). Ligesom alle de nødvendig forholdsregler skal tages. Nogle virksomheder tror fejlagtigt, at det er nok, blot at sikre, at leverandøren har fremsendt et sikkerhedsdatablad, men det er det ikke.

Leverandøren er forpligtet til, at fremsende/udlevere et gyldigt opdateret sikkerhedsdatablad på det pågældende produkt, også selv om I blot har købt jeres toiletrens i det lokale supermarked. Arbejdspladsbrugsanvisningen skal kortlægge hvordan det enkelt produkt anvendes, hvilket værnemidler der anvende, og hvis uheldet er ude, hvordan man så skal forholdes sig hertil. Både ift. personlig sikkerhed, opsamling af spildt materiale samt bortskaffelse heraf.

Lov om udarbejdelse af arbejdspladsbrugsanvisning.

I forbindelse med det pågældende produkt, skal der forefindes både sikkerhedsdatabladet og arbejdspladsbrugsanvisningen. De medarbejder der anvender produktet skal orienteres om/oplæres i brugen heraf.

Ifølge arbejdsmiljøloven så skal alle virksomheder der anvender kemi, sikre at styre og dokumentere deres kemi, bl.a. ved udarbejdelse af en arbejdspladsbrugsanvisningen.

Ring og få gratis råd/vejledning, hvis du er i tvivl om jeres kemi.

 

Et nyt år med arbejdsglæde

Et nyt år er for mange, tiden hvor man sætter nye mål for året der [...]

Nu er det snart jul og vi går på ferie

Nu er det snart jul og vi går på ferie, men vi vender snart tilbage [...]

Ofte ser jeg, at sikkerhed måles på fravær af uønskede hændelser

Ofte ser jeg, at sikkerhed måles på fravær af uønskede hændelser. Nogle virksomheder har opslag [...]

Er det din strategi, at når du har travlt på dit arbejde

Er det din strategi når du har travlt på dit arbejde? – Så giver du [...]

Sådan opnår I en asbest autorisation

Ligner du et stort spørgsmålstegn lige nu? Der er hjælp at hente! Eller ring 2152 [...]

Vores hjerne er bedst til at huske de dårlige og negative oplevelser

Vores hjerne er bedst til at huske de dårlige og negative oplevelser. Det er naturligt [...]

Tilknytningen til arbejdsmarkedet er vigtig

Tilknytningen til arbejdsmarkedet er vigtig Det er bedst for alle, at medarbejdere med stress fortsat [...]

Med årshjulet skaber I systematik i jeres arbejdsmiljøarbejde

Med årshjulet skaber I systematik i jeres arbejdsmiljøarbejde. Et årshjul er en oversigt over alle [...]

Britta Olsson – Balance ApS – Tlf.: 21621176