Tips til et sundt digitalt arbejdsmiljø

Mailene vælter ind i min mailboks, jeg har ikke overblik over min kalender, mødedeltager sidder fordybet i deres telefon og computer. Dette er bare nogle af din stressfaktorer jeg høre om, når jeg arbejder med stressramte og virksomhedskultur. Du kan sikkert pege på andre elementer som opstår i din hverdag.

Vi lever i en onlinekultur, hvor vi tjekker e-mails og mobil hele tiden, i frygt for at overse, glemme, ikke være opdateret osv. men denne trend holder os også i gang hele tiden, for vi har de elektroniske hjælpemidler med os over alt.

De online tendenser holder vores hjerne konstant aktiveret, hvilket kan have katastrofale konsekvenser. Vores hjerne har brug for pauser for at holde os stressfri.

Studier viser, at hvis vi er tilgængelige online uafbrudt, risikere vi at blive stresset og mindre effektive.

Få her fem tip til et bedre digitalt arbejdsmiljø fri af stress:

1. Indfør regler
Aftal at slukke – eller lade mobilen blive uden for mødelokalet. Sidder I et kontorlandskab, så sæt mobilen på lydløs og forlad kontoret hvis muligt, når der tales i telefon. Det er godt fælles at sætte nogle regler for brugen af telefonen, skype osv. når man arbejder i store åbne kontorfællesskaber.

2. Tidsrøvere
Hver gang vi bliver afbrudt tager det op til 20 min. at opnå fuld koncentration igen og komme tilbage til samme sted i opgaven. Det er udmattende for hjernen konstant at være på overarbejde, derfor har den brug for pauser. For at undgå konstante afbrydelser, kan det være en god idé at indføre mail- og telefontid. Lav et autosvar på din pc, der fortæller hvornår du læser mail og hvornår modtager kan forvente at få svar.

3. Gør det rigtige på de rigtige tidspunkter
Vi har ikke den samme energi hver dag eller hele dagen igennem, så find ud af hvornår du har god energi og hvornår du er tappet og planlæg dine opgaver ud fra det. Risikoen for at blive distraheret er størst når energien er lavest. For nogen betyder det, at de vigtige møder skal holdes først på dagen, hvor energien er størst og mindst krævende e-mails svares op mod frokost hvor energien er lavest.

4. Undgå forstyrrelser
Det kan være en stor hjælp til tider at ’melde sig selv ud’, for at få tid til at koncentrere sig om en opgave. Sæt et skilt på skrivebordet der indikere at du ikke vil forstyrres, sæt telefonen på lydløs, få en kollega til at svare din opkald eller download en App, der kan hjælpe med omstilling af telefonen.

5. Hold fri
Sluk telefonen og computeren når du har fri. Vi har brug for pauser og at lære at klare os, selvom vi ikke konstant er online. Lad ikke teknikken kontrollere dig men omvendt. Det kræver disciplin at sige nej.

Lig allerede nu en plan for i morgen.

​God arbejdslyst. 🙂