Ledere er stressede som aldrig før

Ny undersøgelse viser at ledere i Danske virksomheder er stresset som aldrig før.

Det høje stressniveau går ud over medarbejderne og dermed også produktiviteten og effektiviteten.
Man har som leder, en nøgleposition i organisationen og samtidig er man rollemodel for medarbejderne, derfor er det vigtigt at undgå alvorlig stress på dette niveau i organisationen.

Stress smitter!
Medarbejdere der oplever en stresset leder, har større risiko for også at blive stresset hvilket for alvor vil ramme virksomheden hårdt.

Tidligere undersøgelser fra statens institut for folkesundhed viser, at det koster en virksomhed mellem en ½ og 4 millioner kroner, at have en stressramt medarbejder, hver dag er 35.000 er sygemeldt pga. stress og 1.400 mennesker årligt dør på grund af arbejdsrelateret stress. Arbejdsmiljøinstituttet estimerer at 12-14 % af den arbejdsdygtige befolkning er ramt af alvorlig stress og det koster samfundet 14 milliarder kr. om året. Andre undersøgelser viser at 3. ud af 4 ledere føler sig stresset, halvdelen af alle HK’ere har svært ved at få arbejdsliv og familieliv til at hænge sammen, og de seneste tal fra arbejdstilsynet viser, at der alene i 2012 for hele landet er registreret 26.669 anmeldelser vedr. det psykiske arbejdsmiljø, herunder også stress.

Tallet af stressramte er alarmerende og stærkt stigende, hvilket vi nok ikke kommer uden om, i nogen grad skyldes krisen. De øget krav vi stiller til os selv og hinanden, hastigheden hvormed alt skal foregå samt angsten for at miste og falde igennem, er konsekvenser af den tid vi er i. Ledere i virksomhederne skal være skarpe og vise hurtige og mange resultater. Nogen steder skæres der hårdt til, for at få økonomien til at hænge sammen og opgaverne bliver anderledes for alle i organisationen. Sådan som opgaverne blev tilgået i går, er anderledes i dag, hvorved tiden og kommunikationen er og bliver en afgørende faktor. Der er ikke på samme måde overskud til nytænkning, hvilket kan skabe utilfredshed og manglende motivation.

Det er derfor vigtigt, at vi tør se problemet i øjnene, at virksomhederne får forebygget og behandlet stress på en optimal måde, så det rammer så få som muligt, og helst ingen i virksomheden. Erstat i stedet med trivsel, øget effektivitet og produktivitet, samt fastholdelse og tilgang af medarbejder. Det er vigtigt at virksomheden fortsat kan opretholde deres konkurrenceevne og fastholde medarbejder.

Hos Balance arbejder og rådgiver vi omkring arbejdsmiljø og har et stort fokus på stresshåndtering. Har jeres virksomhed brug for sparring på dette område, eller har fået stressen inden for døren, i en grad så det påvirker det psykiske arbejdsmiljø, så kontakt os hellere i dag end i morgen. Stress i en organisation kan ses på bundlinjen.

Sådan siger vores kunder: 

“Jeg henviste en medarbejder til Balance med det mål for øje, at give medarbejderen indsigt og forståelse for nogle værktøjer, som ved egen formåen kunne hjælpe medarbejderen i balance igen. Disse forventninger har Britta/Balance til fulde indfriet, og hun har fra første møde skabt tillid og tryghed som rum for det fælles projekt vores medarbejder og Britta har haft sammen. Et seriøst samarbejde som har givet os en medarbejder med større tro på sig selv.”
Personalekonsulent Hanne Riis Madsen – OK Viby J.

“Jeg blev som leder ramt af stress, og kontaktede Britta. Britta er professionel og sikrer en god kemi, lige som hun fra start gav mig håbet om, at jeg kunne bearbejde min stress. Hun fik skubbet til mine dårlige vaner og hjalp mig med at genetablere de gode. Britta gav mig konkret viden om stress og et håb for fremtiden. Jeg har lært mig selv og mine stresssymptomer at kende, og ved nu hvor vigtigt det er for mig, at tage hensyn til mig selv. Jeg har fået så mange værktøjer med mig gennem forløbet, mange er allerede nu indarbejdet i mit liv, andre hives frem ved behov. Britta har lært mig at ændre fokus når det er relevant. Jeg vil absolut anbefale andre et forløb hos Britta – TIL EN HVER TID!”
Overlæge Åse Hübbe – Retspsykiatrisk kompetencecenter.