Mange af os kender situationen, at der komme ekstra opgaver på ens bord, når en kollega er sygemeldt eller fratrådt. Flere af de kunder jeg arbejder med, nævner denne faktor som en stor stressfaktor og en medårsag til, at de selv er blevet sygemeldt med stress.
Møder du ind på arbejdet og skal varetage en kollegas opgaver pga. sygdom eller fratrædelse, oven i dine egne opgaver, og oplever du at blive stresset ved tanken om, at skulle klare både dine egne opgaver og være stand-in for din kollega, så se om ikke du kan bruge en eller flere af følgende råd.
Hvad kan du selv gøre
Så snart du mærker stressen vise sig, så spørg dig selv: Hvad kan jeg selv gøre lige nu, for at undgå stressen? Hvad har du af muligheder, evner og ressourcer til at komme ud af situationen. Kan du prioritere, uddelegere, afvente, sige fra eller hvad der nu kan passe i situationen.
Spørg om hjælp
Kan du ikke overskue at løse opgaverne som tildeles dig, så spørg om andre af dine kollegaer har mulighed for og tid til at klare opgaverne. Hvis Ikke der er hjælp at hente bland kollegaerne, så bed din chef om at prioritere, hvilke af dine opgaver der er vigtigst.
Sig fra
Mange har svært ved at sige fra – sige nej, men det kan være nødvendigt for at passe på dig selv. Du skal forklare din chef hvad grunden er til, at du ikke kan påtage dig flere opgaver. Det er en fordel for alle, hvis arbejdspladsen finder en løsning der er til gavn for alle også på den lange bane.
Sænk barren
Jo mere presset vi er, jo højre har vi en tildens til at sætte barren for os selv. Hvis det ikke er muligt, at overlade opgaverne til en anden og du ikke kan komme igennem med et nej så sænk ambitionerne. Jeg kan godt forstå, hvis du ikke syntes det er optimalt, at slække på kvaliteten eller kvantiteten, men du skal først og fremmest tænke på dit eget helbred, og det er jo kun for en tid.
Hvis også du må ligge dig syg pga. at du er overbebyrdet, er der jo endnu mere arbejde til kollegerne, så det er et fælles ansvar at løfte byrden.
Inddrag de rigtige i virksomheden
Det er vigtigt, at arbejdspladsen er opmærksom på, at du ikke skal sidde alene med ansvaret, når en kollega bliver syg. Husk at inddrage din tillidsmand, virksomhedens arbejdsmiljøansvarlige eller HR, så der kan arbejdes på en løsning i fællesskab og i alles interesse.
Med ønsket om en stressfri arbejdsdag til dig. 🙂