Kan forandringer forenes med tryghed?

Dagligt skal ledere og medarbejder forholde sig til forandringer, omlægninger, omstruktureringer, intensiv konkurrence og markante besparelser for blot at nævne nogle af de aspekter der er i de radikale forandringer, som mere end nogen sinde har indtaget hverdagen både i erhvervslivet og i den offentlige sektor. Jeg tror at evnen til, at gribe forandringerne er blevet en basal forudsætning for succes.

Men er vi klar og klædt på til forandringerne eller kaster vi os ud i det med skyklapper for øjnene og forventer, at det nok skal gå? For mig at se, er det som at springe fra 10 m. vippen i svømmehallen uden at kunne svømme og have lært de basale springteknikker og forvente, at det bliver et olympisk spring.

Der skal afsættes ressourcer til, at kunne håndtere forandringerne og dette i alle led i organisationen. Forandringsparathed er ikke et medfødt instinkt, men en nødvendig disciplin der skal læres, hvis vi vil kunne klare os som virksomhed og individ.

Alt for ofte møder jeg medarbejder og leder, der trods viden om forandringsparathed, bruger så meget energi og ressourcer på at modarbejde forandringen, for i et forkrampet håb, at tro at alt så kan være ved det vante og trykke, fordi det i grunden er der vi trives bedst. Hvorfor lave om på noget der virker. Forandringer tager for mange ressourcer i virksomheden. Det har vi prøvet før, det virker alligevel ikke osv. udtryk som du sikker har hørt før eller måske selv har sagt. Udtryk der understreger modstanden mod forandringen.

En vedvarende modstand mod forandringer i et samfund, der udvikler sig i en rivende fart giver alvorlig stress og koster dyrt for den enkelte medarbejder/leder, virksomhed og samfund. Vi bliver nød til at lære forandringens disciplin, og hjælpe og støtte hinanden, hvis vi vil have succes og opnå trykhed. Vi kan ikke bare lukke øjnene for vores kollegaers fald. Succes i virksomheden handler om samarbejde og fællesskab. Forandringsprocesser kræver ledelse, leder der forstå at benytte sin placering, kommunikationsform og empati, til at skabe trykke rammer for en legal forandringsproces, ligesom det er leders ansvar at sikre, at alle medarbejder er med og har forstået årsagen til forandring.

7 Tip til ledere i forandringsprocessen

  • Forstå selv bagrunden for forandring, før du formidler budskabet videre til medarbejderne.
  • Gør budskabet kort og konkret.
  • Sæt rammen og vis vejen.
  • Sikre, at budskabet i forandringsarbejdet er forstået, tag ikke noget for givet. Et nik eller ja, er IKKE det samme som, at der er købt ind på forandringsprocessen.
  • Sørg for, at der bliver taget ansvar.
  • Følg op og vis løbende engagement.
  • Vær løbende parat til at svare på spørgsmål, guide og hjælpe videre.

Har du brug for sparing i forbindelse med din leder rolle eller oplever du, at der er stress i organisationen, så kontakt os hurtigst muligt. 🙂

​En foranderlig dag til dig. 🙂