Puljen til forebyggelse af nedslidning og arbejdsulykker
Søg tilskud til projekter, der forbedrer jeres arbejdsmiljø!
Hvis du har en dansk privatejet virksomhed med max 50 fuldtidsansatte, kan du søge om tilskud gennem Arbejdsmiljøpuljen til projekter, der understøtter puljens formål om at forebygge nedslidning og arbejdsulykker. Projektet skal sigte mod at løse eller forebygge en arbejdsmiljømæssigt relevant problemstilling i din virksomhed, som fx forebyggelse af fysisk og/eller psykisk nedslidning samt arbejdsulykker. Puljen uddeler støtte for 105 mio. kroner hvert år i 2021, 2022 og 2023.
Der kan søges tilskud inden for disse tre indsatsområder
• Autoriseret arbejdsmiljørådgivning
• Sundhedsfremme for de ansatte
• Afprøvning af tekniske hjælpemidler i driften
• • •
Autoriseret arbejdsmiljørådgivning
– med henblik på at forebygge fysisk eller psykisk nedslidning hos de ansatte eller at forebygge, at de ansatte kommer ud for arbejdsulykker.
Det kan være en besværlig og uoverskuelig opgave, for nogle personer, at overskue forbedringer i virksomhedens arbejdsmiljø. Derfor kan du søge tilskud til at få professionel hjælp hos en autoriseret arbejdsmiljørådgiver, der har viden og ekspertise inden for områderne og som kan hjælpe dig med at skabe et godt overblik og forebygge arbejdsulykker.
• • •
Sundhedsfremme for de ansatte
– i form af fysisk træning på arbejdspladsen.
Ved hårdt fysisk arbejde, er der stor risiko for nedslidning. Man kan via fysisk træning og styrketræning, med en personlig træner eller fysioterapeut, forebygge nedslidningen. Oplever du eller dine medarbejdere smerter i ryg, nakke, skulder eller arme, vil det være en god idé at søge om tilskuddet.
• • •
Afprøvning af tekniske hjælpemidler i driften
– kan forbedre det ergonomiske arbejdsmiljø samt reducere risikoen for arbejdsulykker.
Tekniske hjælpemidler kan medvirke til bedre arbejdsstillinger og dermed forbedre arbejdsmiljøet. Det kan fx være hjælp til tunge løft, hjælp til at stå i bedre arbejdsstillinger eller hjælp til ekstra sikkerhed, når I arbejder i højden. I kan søge om tilskud til leje af tekniske hjælpemidler, for at afprøve dem i en periode på 3 måneder.
• • •
Hvad skal du vide for at ansøge?
Læs mere om Arbejdstilsynet’s Vejledning til Arbejdsmiljøpuljen her.
• • •
Sådan ansøger du
– processen fra ansøgning til udbetaling.
Når du skal ansøge om tilskud fra Arbejdsmiljøpuljen, skal du
• Udfylde ansøgningsskemaet
• Lave et budget (brug evt. Arbejdstilsynets budgetskema)
• Indsende ansøgning, budget og dokumentation via Tilskudsportalen.
Du kan orientere dig i ansøgningsvejledningen, hvor du finder en beskrivelse af kravene til dig som ansøger og til det projekt, du ønsker at søge om tilskud til.
Her beskrives forløbet trin for trin.
Kilde: Arbejdstilsynet (Juli 2021).
Vi har gennem vores samarbejde med WSP søgt puljemidler til en række projekter – og har fået penge til alle projekterne!
Lad ikke ansøgningsprocessen være en forhindring for jer.
Vi ved at en ansøgningsproces kan holde mange tilbage for at søge tilgængelige midler, og det syntes vi er ærgerligt, for pengene er der for DIN skyld. Derfor tilbyder vi at hjælpe dig og din virksomhed med at søge puljen, til ét eller flere projekter.
“ALL-IN” er blot ét af vores koncepter, her sammensætter vi en komplet løsning matchende jeres ønsker og behov.
Vi har mange muligheder og løsningsforslag til dig, så vi sikrer at matcher jeres ønsker og behov bedst muligt.
Er du interesseret, men er i tvivl om det projekt I har passer ind i rammen for puljemidlerne eller har du ikke lige har et konkret projekt, så lad os tage en snak, vi hjælper dig med at finde det projekt, der vil giver mest værdig i jeres virksomheden.
Et fokus på arbejdsmiljøet kan være et af de vigtigste ledelsesværktøjer for jer.
Er du interesseret i at vide mere?
Så tag fat i os – vi er klar til at hjælpe jer fra start til slut.