Fleksibilitet og omstillingsparathed

Fleksibilitet og omstillingsparathed

Fleksibilitet og omstillingsparathed er kompetencer, der i høj grad efterspørges mere og mere på arbejdspladsen. Jeg var ude og holde oplæg om stress i en mellemstor virksomhed forleden og der kom det frem, som så mange gang før hos andre jeg besøger, at presset var stort. Man skulle hele tiden være klar til at ændre arbejdsrytmer, arbejde samme med andre teams, være fleksibel og omstillingsparat.

Med kravet om fleksibilitet og omstillingsparathed, er der også en øget risiko for, at medarbejderne rammes af stress. Langvarig stress er en meget alvorlig tilstand og derfor også en stor trussel for virksomhederne. Det er derfor vigtigt, at man som virksomhed gør hvad man kan, for at være godt informeret omkring stress. Herunder sætte fokus på hvordan man kan forebygge stress, hvad kendetegner/signalerne er hos en stressramt medarbejder og hvordan kan organisationen hjælpe medarbejdere med stress. Den bedste måde at samle alle nødvendige informationer herom, er i en effektiv stresspolitik.

Stress blandt medarbejderne kan skyldes mange ting

Det kan være stress der opstår i privatlivet og tages med ind i arbejdssfæren. Eller stress som er opstået på grund af forhold på selve arbejdspladsen. Uanset hvor stressen stammer fra, skal arbejdspladsen tage vare på medarbejderen og hjælpe dem godt igennem et evt. stressforløb. ​Et menneske der har stress, er ikke kun til skade for sig selv, men har også indvirkning på omgivelserne og dermed også arbejdspladsen. Selvom en stressramt ikke nødvendigvis er sygemeldt, er arbejdsevnen for de flestes vedkommen påvirket. Det kan medføre, at de nærmeste kollegaer vil opleve en øget arbejdsbyrde. Eventuelle humørsvingninger og manglende overskud har ofte en negativ afsmittende effekt på hele afdelingen og arbejdspladsen som helhed. Forholdene er ens og gældende, uanset om der er tale om ledere eller medarbejdere.

Jeg holder løbende oplæg og kurser på virksomheder rundt om i hele landet, store som små, i stresshåndtering. Samtidig hjælper jeg med at få udarbejdet en stresspolitik matchende virksomhedens behov og ressourcer. Vil I sætte stress på dagsordenen og høste gevinsten heraf, så lad os samarbejde i den proces.

 

Nye emballageregler – Er I omfattede?

Nye emballageregler – Er I omfattede? Fra 31. december 2024 trådte de nye regler om [...]

Kære leder, er det tid til at styrke trivslen?

Du brænder for at skabe en arbejdsplads, hvor folk trives. Du ved, at et godt [...]

Hjemmearbejde under pres – eller mulighed for fornyet tillid og tryghed?

Den 28. juni 2024 traf Østre Landsret en afgørelse, der potentielt kan få vidtrækkende konsekvenser [...]

Danmarks Mentale Sundhedsdag 2025

Igen i år forbereder vi jer på Danmarks Mentale Sundhedsdag – den afholdes som altid [...]

En leder bliver man ikke bare, fordi man får titlen

At blive tilbudt en lederrolle kan føles som et stort skulderklap – en anerkendelse af [...]

Asbestautorisation: Tiden er ikke løbet fra jer!

Mange virksomheder tror fejlagtigt, at de skulle have asbestautorisation allerede ved årsskiftet – men faktum [...]

9000 kr. ekstra til AM repræsentanter – er du berettiget?

Husk! Ud over arbejdsmiljølovgivningen kan fagforbund have særregler, der giver arbejdsmiljørepræsentanter (AMR) ekstra beskyttelse og [...]

Husker I at lave fejl?

På mange virksomheder er det et mål, at stræber efter en 0-fejls kultur, hvilket i [...]

Britta Olsson – Balance ApS – Tlf.: 21621176