Et godt arbejdsmiljø kan aflæses på bundlinjen

Vi ved alle, at et dårligt arbejdsmiljø har stor negativ betydning for bundlinjen, gennem sin påvirkning af trivsel, motivation og engagement. Men tør vi gøre noget konkret ved det, når vi konstatere at der er et behov for forbedring?

Er holdningen, at det er medarbejdernes opgave at skabe trivsel, at vi ikke kan gøre noget ved, hvordan medarbejder tænker, føler og agere? eller tør vi se løven i øjnene og tage udfordringen op i ledelsen, hvor opgaven retmæssig bør ligge?

Jeg oplever alt for ofte, at ledelsen i virksomheder og organisationer går rund med skyklapper på. Problemerne/udfordringerne er man til dels godt klar over, men håber at medarbejderne selv finder en løsning, MEN mistrivsel og stress i en organisation skal kortlægges og håndteres oppe fra i organisationen. Det kræver ansvar, ledelse og faste beslutninger, samt en ledelse der går foran og tør være rollemodel.

Gode værktøjer til kortlægning af arbejdsmiljøet er bl.a.:

  • En god arbejdspladsvurdering (APV)
  • Trivselsmåling
  • Medarbejdersamtaler
  • Uddannelse af medarbejder

Vil du vide mere om, hvilke muligheder I har i jeres virksomhed, for at skabe øget vækst og overskud gennem et godt arbejdsmiljø så kontakt os for yderligere information eller tilmeld dig vores nyhedsbrev og få løbende information om muligheder  og værktøjer.