Forandring frydere

Hvor tit oplever du, at der er forhold omkring dig, der ville være bedre, hvis bare du havde tid til at gøre noget ved?

Hvor ofte støder du på udfordringer, som gør din dag problematisk på en eller anden måde, hvor du ved hvad der skal til, for at løse det, men ikke får det gjort?

Jeg skrev i sidste blogindlæg, om det at træde ud af hamstrehjulet og fjerne den snebold du hele tiden ruller foran dig.

Lad os i dette indlæg holde lidt fast i temaet.

Rigtig mange der komme til mig med stress, kender til det ikke at handle, på det der frustrer i hverdagen. Jeg ved godt, at det ikke er alt man selv er herre over og dermed ikke selv kan ændre, men det du så kan ændre, er din holdning til forholdet.

Forandring fryder.

Tænk et kort øjeblik over, hvad det gør ved dig at blive ved, med at løbe ind i udfordringer, du enten ikke har taget hånd om eller accepteret, men tilladt dig selv, blive ved at være en knold på vejen og en forhindring for forandring.

Tænk så over, hvor meget tid du bruger på disse frustrationer, både inden det sker, når det sker og længe efter det er sket?

Må jeg gætte på at det bliver til rigtige meget kostbar tid.

Er du alvorlig stresset, så kan det være svært at handle på frustrationerne og udfordringerne. Du har sikkert hørt, at ’du bare skal tage dig sammen’? Men er der noget man ikke kan, så er det at tage sig sammen og skabe overblik, når man er alvorlig stressramt. Der har man ofte brug for hjælp og en kærlig kompetent støtte til forandringen.

Derfor er det vigtigt at tage hånd om udfordringerne så snart de viser sig, eller i hvert fald hurtigst muligt. Begynder vi at skubbe det foran os, er der risiko for, at vi sætter gang i snebolden og giver grobund for stress.

Gør du, som du hele tiden har gjort, får du også det samme resultat. Vil du forandring må du starte med dig selv og tage det først skridt.

Gør noget og gør det NU!

  1. Start med at kortlæg hvad det er der irritere, frustrere og skaber unødige problemer i hverdagen/arbejdsdagen.
  2. Måske er det svært, bare at begynde at skrive, så i stedet sørger du for at have en skriveplatform klar, og så notere du hver gang du er i det – irritationen, frustrationen osv. Skriv hvad det er, der er udfordringen.
  3. Når du har en god liste, så kik på den og se om der er et mønster? Er der noget der er nemmer at gå til end andet?
  4. Tag en af de lidt nemmer udfordringer og løs den, oplev succesen og brug den energi, til at tag fat på den næste udfordring, på sammen måde som man vælter dominobrikker.

Du kan ikke løse det hele på en gang (vælte alle brikkerne på en gang), men ved at begynde vælter den ene brik den anden.

Vil du undgå stress, skal du handle proaktivt når der er noget der frustrere og husk på, at en accept af situationen også er en handling.

 

Tag fat i mig, hvis du har brug støtte til at tage de første skridt mod forandring.